Minisuksessterter…

Siden Line er så fordømt god på derre å bake og skrive og dele om alt det gode henne baker, og ha med sånn trinn for trinn bilder, så skal ikke jeg være noe dårligere nei..

Så i kveld, da har jeg og eldstedatter mi baka minisuksessterter..

Oppskrift:

6 eggehviter
300 g sukker
450 g malte mandler

Fyll:

6 eggeplommer
2,5 dl fløte
150 g sukker
3 ts maizenna
3 ts vaniljesukker
200 g smør

************************
Sånn her gjorde vi det..

Først laga jeg fyllet, for det skal stå å bli kald..
Har oppi eggeplommene, sukker, fløte og maizenna i en kasserolle, rører godt på middels varme til det begynner å småkoker,
så får det småkoke mens jeg rører noen minutter, før jeg har oppi vaniljesukker og smøret.
Rører så det blir en fin og jevn røre..

Så setter jeg det i kjøleskapet.. Der får den bare stå da..

Så lager jeg “bunnen”..
Da blander jeg eggehviten og sukkeret, å lar det piske til det blir stivt..
Så har jeg i de malte mandlene som gubben måtte kverne for hånd.. Og pisker videre til alt er godt blandet.

Så hadde vi oppi røra i en slik kakesprøyte med stjernetut. Plastisk kjøpt på butikken, sånn engangsgreie.
Der den største tuten er alt for liten, og jeg måtte be gubben hjelpe meg å sprøyte ut de såkalte “stjernene”, for jeg fikk så vondt i hodet av å prøve selv.

Så steker vi disse små mandelmasse-eggehviteblandingen-sprøytet-på-brett i ca 12 minutter på 180 grader..
Og for hver runde, så var det å rope på gubben, som uffa seg veldig, for å få hjelp til å sprøyte ut nye på bakepapiret..

Når disse er ferdige, og smørkremen var kald, så var det å finn en ny mindre stjernekakesprøyte for å ha kremen i, sprute litt på
en kake, legge oppå en en kake oppå der igjen..
Legger så disse i fryseren litt, så dem blir skikkelig kalde..

Imens så smelter jeg en plate med lys kokesjokolade (Jeg er ikke så glad i mørk sjokolade, da den er sunnere enn den lyse)
Å finner ut at man skal ikke stå å røre masse i sjokoladen mens den smelter over vannbad, for da blir den bare til en stor klump som slynger
seg om spisesjeea.. Så ny plate taes fram, prøver på nytt, etter å ha googlet masse å funnet ut hva jeg gjorde feil i første omgang..

Så tar jeg ut kakene fra fryseren, dypper den dobbelkaka, med eggekrem i midten, oppi sjokoladen, så sjokoladen dekker halve kaka på tvert..

Å så må man selvsagt smake, for å se om det ble helt bra..
Det var ikke så smart.. For da ble det ingen bilder på den kaka.. Men legger ut beviset da, så dere skjønner at dette er en virkelig god kake.
Så her må man belage seg på å lage dobbelt opp, så det blir noe igjen til jula..

Gro Kristin Solum

#hjemmebakt #jul #julen #suksessterte #gulebomber #minisuksessterte #småkaker


0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg