DOLMA – Fylt paprika.

Dolma er en nasjonalrett fra flere arabiske land. Oppskriften varierer etter hvor i midt-østen man befinner seg. 

Innpå Wikipedia kan man lese litt om Dolma..

Jeg lærte meg å lage Dolma av en kollega av meg. Lærte meg å lage den i en norsk versjon..
Her hjemme elsker unga mine dolma..

Perfekt som kos lørdagskveldene..

Oppskrift:
8 paprika
1 kjøttdeig
1 pk tacomix
1 løk
1 boks mais
2 dl dolmaris
5 ts spicy mix
3-4 dl vann

Rens paprikaen, og tøm den for frø..
Stek kjøttdeigen og ha i løken, risen og krydderet..
Fyll paprikaen med kjøttdeigblandingen. Legg de i en ildfast form..
Ha i litt vann i formen..

Sett det i ovnen på 200 grader, å stek det i ca 30 min..
Ta noen smaksprøver for å sjekke om risen er gjennomkokt og myk..
Om risen ikke er ferdig og formen ser tørr ut, så ha i litt mer vann..

Serveres med salat og hjemmelaget tzakiki

Jeg er ikke like flink som mange andre bloggere til å ta slike lekre bilder. Men vi alle kan ikke være like gode fotografer.
Så her er mine bilder 🙂

Denne risen anbefalte dem meg på en slik innvandrerbutikk å bruke til dolma..
Spør på innvandrerbutikken der du bor, hva dem anbefaler:)

Dette er spicy mix som jeg kjøpte på innvandrerbutikken, som dem anbefalte meg å ha i dolmablandingen..
Kjempegodt krydder, som kan brukes til masse annet.
Veldig godt å ha i kjøttgryter og gryteretter.. 

T.o.m svigermor var innom innvandrerbutikken å kjøpte med seg dolmapaprika, krydder og ris før hun reiste hjem etter at hun var her en hel mnd i fjor vår.
Dette måtte hun lage til sine søstre i Nord-Trøndelag ja..
Å det ble vist en suksees..

*Dolmapaprika er også å få kjøpt i slik innvandrerbutikk. De fins i både lysgrønn, rød og gule. Men vanlig paprika fra butikken fungerer like bra.
Man kan bruke masse annet grønnsaker også å fylle..
Squas er vist veldig vanlig.. Og også å kjøpe slike vinblader på innvandrerbutikken for å pakke kjøttfyllet i.
Ja, både potet, tomat, løk osv osv, er bare fantasien som stopper her.. Alt man kan hule ut, eller pakke inn i, kan man bruke.
Men her hos oss er paprika favoritt..
Som kjøtt i fyllet kan du også variere etter ønske. Det må ikke være kjøttdeig bare.
I riktig dolma, slik arabisk dolma så er det vel lammekjøtt som blir brukt.

Gro Kristin <3

#dolma #paprika #salat #innvandrerbutikk #arabisk #midt-østen #tacokrydder #spicymix #tzakiki #ris

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg