OLE BRUMM-KAKE (Uten egg)

Da er oppskrifta på Ole Brumm-kaka mi lagt ut..

Veldig mange av de folk som jeg har servert denne kaka har spurt i mange år om jeg ikke kunne dele oppskrifta.

Noen har fått oppskrifta allerede.
Men først nå er oppskrifta lagt ut offentlig i sin fullhet:)

Denne kaka er bare så veldig kjæmpegod.
Så utrolig saftig.
Uten egg, med kulturmelk og natron..

Jeg bruker også denne oppskrifta når jeg lager cupcakes..
Vil jeg ha lys deig, så fjerner jeg bare kakaoen..
Men steker den bare i 15-20 minutt da..

Den holder seg like saftig hele uka.. Kan fryses, og er like saftig når den taes opp igjen.
Vi sier dette er en sjokoladekake.
Men den er vel mer en blanding mellom sjokoladekake og krydderkake.
Å den lages på 30 minutt 🙂

Oppskrift:

160 g smør/margarin
6 dl kulturmelk
500 g mel
450 g sukker
2 ts natron
4 ts kanel
3 ts kakao
2 ts vaniljesukker

Framgangsmåte:

Smelt smøret, ha oppi kulturmelka og resten..
Rør godt sammen..

Hell det hele i en dyp langpanne, å sett den den i en kald ovn..

Skru så på tempraturen til 175 grader, og la kaken steke 30 minutt..

NB! Oven skal ikke forvarmes. Og kaka skal kun steke 30 min fra du skrur på graderne.

Fyll:

75 g smør/margarin
300 g melis
2 ts vaniljesukker
1 ts kakao
5 ss sterk kaffe

Smelt smøret, og rør det hele sammen, å hell det over kaka, når kaka har kjølt seg litt ned..
Smør så fllet jevnt utover..

Ha gjerne noe kakestrø på toppen..

Gro Kristin <3

7 kommentarer
    1. Danielle… Ja, det er samme.. 🙂
      Jeg ga oppskrifta til en nabo av meg for mange år siden, for at jeg fikk oppskrift på hennes iskake. Så ga hun den videre til morsann og flere.
      Så ga morsann den til ho mor.. Men det er samme oppskrifta ja 🙂
      Så dere i nord, kjenner den nok best som mor si kaka <3

    2. Kjempeenkel og kjempegod. Like saftig som den ser ut som på bildene. Til og med jeg kan lage denne!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg