Slutta å røyke..

Når kan man si at man har slutta å røyke?
Det er 7 dager siden jeg tok min siste røyk..
Det har vært litt av noen rare dager, som jeg skal prøve å fortelle litt om her..


(Bilde lånt fra Google)

Hvorfor, jo for jeg tenkte kanskje jeg med “min historie” kan hjelpe flere til å slutte, eller ikke slutte.. hehe

Det hele starta for en tid siden.
Ei venninne av meg sliter så veldig.
Hun har kols i stadie 3. Å sliter veldig med å få til å slutte å røyke.
Vil tro det kan være værre for de som er i en slik presset situasjon å greie å slutte, selv om man kanskje
skulle tro det var enklere.
Men husker jo selv hvor vanskelig det var den gang jeg gikk gravid.
Jo mer jeg prøvde, jo mer sugen ble jeg, og flere røyk røyka jeg.
Så jeg måtte rett og slett slutte å prøve å slutte å røyke.


(Bilde lånt fra Google)

Men så til min røykeslutt..
Jeg bestemte meg for noen uker siden, at når jeg ble tom for røyken jeg hadde kjøpt, så skulle jeg ikke kjøpe mer.
Jeg hadde ca 4 pk igjen av en kartong.
Selv om jeg og venninna mi ikke møtes daglig eller bor så nære hverandre. Så vil jeg med min røykeslutt hjelpe, og vise henne min støtte.
Dette skulle hun slippe å stri med alene..


(Bilde hentet fra Google, VG)

Fra den dagen lot jeg ingen få bomme røyk fra meg heller. Jeg følte for at jeg måtte få ha røyken min i fred nå.
Det var jo siste røyken min..

Så kom tirsdagen, å siste røyken lå i sigaretteska.
Mens jeg sto der å røyka den, å kjente på følelsen av at dette nå ville bli min siste, så kjente jeg at jeg faktisk ville dette.
Jeg var motivert. Jeg har jo vist om dette lenge. Men sa ingenting til noen andre.
Så jeg alene uten å si noe, fikk forberede meg selv, alene..

Men når jeg sneipa den siste sigaretten min, så gikk jeg ut med det.
For nå fremover viste jeg at jeg ville trenge folks støtte. Å da kan man ikke tie om det..

Å slutte å røyke er ganske merkelig og ganske så morsomt egentlig,
Selv om det er tungt også, og krever ganske så mye av både deg selv og dem rundt deg.

Man oppdager så mye rart når man slutter å røyke. Man ser ting man har gjort før, blir bare komiske nå..

Første dagen gikk ganske greit, var ikke så veldig flott vær ute heller, så jeg trengte ikke gå ut å treffe folk.
Sa fra til Stig, gubben min, at nå var siste røyk tatt.
Det jeg ikke hadde med i regninga var at han sku ta det så veldig alvorlig, så han tok runden rundt, fjernet askebegre, og sneipene mine.
Jeg hadde noen halvsneiper liggende i et askebeger, men dem kasta han bættremæ.. *Æ har da ikke bedt han om å blande sæ* høh..

Så lasta jeg ned appen “Slutta” på mobilen min. En fin app som har hjulpet veldig. Den er også for de som vil slutte å snuse.
Så den skal jeg jammen laste ned på mobilen til Stig.. Bare sånn for å ha gjort det..

Men rart derre.. Når man bestemmer seg for å slutte å røyke, så har man også lagt opp div sideplaner, ubevisst kanskje, for å ha muligheten til å sprekke.

Ved et par anledninger var jeg å tok på meg jakka, for å gå ut å ta meg en røyk, helt uten å tenke meg om.
Å kom på at jeg var jo slutta, når jeg ikke fant noe røyk i jakkelomma.. hehe

Så kom dag nr 2.. Dette ble litt i tøffeste laget.. Leitinga etter røyk satte igang..
Men nei, Stig hadde tatt runden før meg, så det var ikke en eneste røyk å finne i huset.
Jeg prøvde også å sku gå meg en tur, noe som var helt i orden, men Stig lot meg ikke ta med lommebok eller visakortet mitt.
Ergo så var jo turen mer som bortkasta.. (Fan ta den gubben)


(Bilde funnet på google, men dette blir første investering fremover)

Men… Oppi ene veska, der fant jeg en 20 pk.. Juhuuuuuu, æ jubla.. Nå skulle det bli slutt på pininga ja..
Å så var pakken tom eller.. Fy faen…

Om kvelden kom ubehagene.. Jeg svetta t.o.m mellom tærne.. Fy så ekkelt..
Å natta ble et kapittel for seg selv. Tror jeg våkna hvert 8. minutt.. Vred og kasta på meg, fikk ikke sove skikkelig.

*****************************************************

Dag 3. Gud så trøtt som jeg var..
Denne dagen ble lang..

Å praten om røykeslutt ble mye. Alle skulle spørre hvordan det gikk. Hvordan det var osv osv..
Å plutselig så var det så mange som skulle slutte å røyke. Syns det så ut som halve vennelista mi på facebook skrev om røykesluttet sitt..

Utpå ettermiddag ble jeg rett og slett lei av å si at jeg var røykfri på 3. dagen..
Dagen var så veldig lang, så jeg gikk over til å si “Har vært røykfri i 4 dager, i morgen”.. Da følte jeg at jeg var kommet litt lenger..

*********************

4 – 7 dagen..
Disse dagene har vært enkle egentlig..
Jo, tenker fortsatt på røyken. Men er på en måte kommet inn i en sorgperiode.
Jeg er mer lei meg for at jeg ikke kan kose meg med røyken, samtidig som jeg ikke kjenner det sterke suget etter det lenger.

Men mye moro oppdager jeg da.
Som f.eks når vi her om dagen var uti skogen med unga.
Så var det flere gang jeg tok meg i å stryke meg over lommene, slik jeg gjør like før jeg skal ta meg en røyk.
For å kjenne etter hvilke lomme sigarettene ligger i..

Det er også blitt veldig tydelig for meg NÅR jeg brukte å røyke.
Som mens jeg ventet på at middagen skulle koke seg ferdig. Etter middagen.
Når jeg står opp om morgenene, når jeg snakker i tlf.
(Da spesielt når jeg snakker med søster mi Line, og venninna mi Gunne, så de toan har jeg nesten ikke snakka med i det siste.
Dem vil jeg tro har det veldig bra for tiden. Endelig fred fra meg.. hehe)

Jeg har også oppdaga at jeg ikke bruker å røyke etter at jeg hadde pusset tennene mine.
Da er jo røyk bare ekkelt..
Så jeg kjøpte meg slike ice drops, i bittesmå flasker, som de ofte har på narversen og slikt.
Jeg fant dem på narvesen på sykehuset..
Så når jeg kjenner at jeg får lyst på en røyk, så tar jeg en dråpe med ice drops, så mister jeg rask lysten på den røyken.

Eller når jeg blir frustrert. Har oppdaga at jeg blir lett frustrert egentlig.. hehe
Noe som jeg også nå vet å bruke imot Stig veldig.
Så når jeg ber han gjøre noe, og han som vanlig er veldig treg, så sier jeg bare at han må raske på, for jeg blir så frustrert.. hehe

Masse lykke til til dere andre som måtte finne på å slutte å røyke <3

Gro Kristin <3

3 kommentarer
    1. Det er virkelig ikke lett å slutte å røyke, men det er så vel verdt det når man kommer over kneika! Jeg husker jeg svettet over alt, og var så rastløs at jeg holdt på å gjøre mannen min gal. Jeg fikk heller ikke sove om natta. Det tok 2-3 uker før kroppen virkelig hadde vendt seg til at nå var det slutt på kosen med røyken. Etter det har humøret, kondisen, tålmodigheten og nattesøvnen vært mye bedre 🙂 Så hold ut, det er så vel verdt det når du har klart det! Masse lykke til videre med røykeslutten 🙂

    2. Det var kjedelig å høre da :/ Men neste gang klarer du det skal du se. Men forsøk å røyke med motsatt hånd av det du pleier og til andre tider enn når du vanligvis røyker. De sier det er lettere å slutte da, for man bryter vanene 🙂 Masse lykke til videre på veien mot røykfri 😀 Ikke giopp! Om det er noen trøst, så sprekk jeg første gang også, men andre gang klarte jeg det 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg