Biryani – en smak av østen..

Fra Wikipedia:
Biryani, biriani, biriyani, buriyani, Beryani eller beriani er en ris-baserte parabolen (vanligvis bruker basmati) laget med krydder og kylling, fårekjøtt , fisk , egg eller grønnsaker.

 Navnet er avledet fra det persiske ordet beryā (n) (بریان), som betyr “stekt, stekt”.  Det oppsto i Tyrkia eller Persia og brakt til Sør-Asia av de muslimske reisende og handelsmenn til Mughal Empire . 
Det var en av de mest kjente retter på kjøkkenet av Mughal keiserne . Det er veldig populært i Sør-Asia og er et sentralt element i sørasiatisk mat .  Det er en av nasjonalrettene i Pakistan og blir servert på fly av nasjonale flyselskapene . Det er solgt som gate mat og fastfood i Pakistan , Hyderabad , Malabar , Delhi , Agra , Dhaka , Kashmir , Kolkata , Lucknow og Karachi , er de viktigste sentre for biryani mat. Biryani ble tradisjonelt utarbeidet i steingods potter og er kjent for sin unike aroma, smak og krydder.

*********************************************************************************************************************************************************************

Dette var himla godt.. Men jeg mistenker at jeg brukte for mye ris. For det ble litt tørt..
Så neste gang skal jeg redusere mengden med ris..

Men iallfall, slik som dette er oppskriften som jeg fikk av Norèz K. Butt på facebook..  
Jeg har gjort noen bittesmå justeringer, som jeg skriver i parantert bak oppskrifta 🙂

Her trenger man 2 kasseroller.

7 lår og 4 brystbiter (5 kyllingbryst)
3 ss eddik 7%
1 ts salt (1 klype flaksalt)
1 pose Bombay biryani (Jeg fant ikke biryani-krydder i merket Bombay, så jeg tok det innvandrerbutikken her hadde.)
3 fedd hvitløk
3 cm ingefær
Hakkede tomater (Jeg brukte 3 bokser, siden det ikke stod noe antall, + en stor fersk tomat)

Jeg stekte først kyllingbrystet litt så det finn farge.
Så la jeg hele brystbiter oppi gryta i sausen, å lot det få stå å putre der mens jeg ordet med risen.

 

Risen:
Her bruker man Batmastiris.. Følg oppskriften på pakken.
+ 3 ts salt (Jeg brukte 2 gode klyper med flaksalt)

Når risen er ferdig, så legger du lagvis ris og kylling i gryta.
Heller over sausen, å la det putre i ca 5 minutt..
Husk å ha på lokk, ellers svir risen seg..

Neste gang tror jeg at vi blir å servere kyllinggryta og risen hver for seg.

Serveres med kefir eller youghurt.. Vi brukte tyrkisk youghurt..

Å det smakte helt nydelig.. Anbefales virkelig..

Gro Kristin <3


0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg