Heksegryta mi.. (Kjøtt i mørket)

Ja, i dag skal vi ha heksegryte.
Den er mest kjent som “Kjøtt i mørke”, men vi kaller det heksegryte, for vi bruker å lage den hvert år til 21. desember.
Ja, her feirer vi solsnu 🙂

Men i dag fikk vi også lyst på, så da ble det en liten gryte her..

Det du gjør først..

Skjær opp kjøttet i passe biter.. Personlig liker jeg de store bitene, på ca 6×6 cm..
Men det er når jeg lager gryta fra tidlig på dagen, så den får stå i flere timer å putre til de blir møre og gode.
I dag har jeg brukt slike små biter på ca 2×2 cm.. For de skal bli ferdig rask..

Lag en brunsaus av mel og smør, som du bruner sakte.. Tilsett litt vann til en tykk saus..
Så tilsetter du kraft fra oksekjøtt.. (Her kan du vel velge selv om du vil kjøpe ferdig eller lage kraft selv)
Selv anbefaler jeg Jacob’s kraft.. (Er blitt avhengi av Jacob’s jeg.. hehe)

Så bruner du kjøttet rask i stekepanna, på alle sider..
Ha det oppi gryta..
La det småkoke til kjøttet er mørt og godt..
Så har du oppi gulrøtter.. Selv deler jeg en gulrot i 3-4 biter.. La gryta putre videre til gulrøttene er nesten gjennomkokt.
Tilsett løkbåter, så mye løk som du vil ha.
Vi liker veldig mye løk, så vi bruker mye.. Løk som jeg har delt opp i båter.. Så får det stå å putre til alt er helt ferdig..

Serveres med potet og rørte tyttebær.. Nam nam.

Noe som er veldig godt er å servere hjemmelaga ribsbærgele med cognac i.. Men da bare til voksne 🙂

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg