Strikket lue inspirert av Kari Traa sin kolleksjon

Mønsteret på denne lua har jeg dessverre måtte fjerne ifra bloggen da enkelte tror at det er fritt frem å stjele bilder og kopiere mønsteret.

Det er svært trist at jeg har måttet gå slike steg for å passe på at mine mønster ikke blir misbrukt.

Og jeg kan ikke annet enn å beklage dette.

Her er link til min Ravelryside hvor en del av mønstrene mine er å få tak i.

Line Eriksen design - Ravelry

http://www.ravelry.com/designers/line-eriksen

.

LineReneè<3

Her ser dere luen på. Min datter Frida er dagens modell :)

Det viser seg at mange strikker denne luen. Her er noen bilder av luer andre har strikket :)

Nina Møst har laget disse 3 flotte luene :)

Denne luen med matchende pulsvarmere har Susanne Øigaren laget. Du kan se denne med flere på hennes instagram Susanneoigaren

61 kommentarer

Astrid

14.09.2014 kl.23:55

Flotte luer! Men hvor i mønsteret er de tre rutene som danner flettingen??? De med skrå strek i.

15.09.2014 kl.00:32

Dessverre så falt dem bort da jeg klippet og limte på maskina mi, jeg ar nå endret det i mønsteret, håper det er mer forståelig nå :)

LineReneè

15.09.2014 kl.00:46

Skjønte ikke helt fellingen? Hvor mange masker feller pr omgang?

Kjempefin lue!!😀

15.09.2014 kl.01:11

Beklager den utydelige oppskriften, forsøkte å forklare fellingen nå. Jeg har aldri skrevet ned en oppskrift som dette så det er nytt for meg. tusen takk for innspill :)

Oda

15.09.2014 kl.17:30

Hei :)

Tenkte e sku prøve å strikke den lua. Men når e les diagrammet e det da fra øverst te venstre også mot høyre og det samme nedover? Håpe e formulerte me godt nok :)

Moffeliten

15.09.2014 kl.19:02

Kjempefine. Skulle ønske jeg kunne strikke slike mønstre, men kan bare rett og vrangt...

16.09.2014 kl.22:32

Kult! Har to tenåringsdøtre som skal få hver sin!

17.09.2014 kl.17:13

Moffeliten, det er bare rett og vrang på denne. Når du strikker "kast" så legger du bare tråden over pinnen, så det blir som en maske til neste runde. Gi det et forsøk, så skal du se at det går så bra atte :)

Så morsomt at jentene dine får hver sin lue du "ukjente". Ja her går det varmt i pinnene om dagen, holder på å prøver meg frem på et nytt luemønster nå, som jeg håper kan bli et blogginnlegg om noen dager :)

LineReneè<3

Line Eriksen

17.09.2014 kl.17:20

Mønsteret leses nedenifra fra høyre mot venstre. Samme retning som du strikker :)

LineReneè<3

DAMER-forfaen

17.09.2014 kl.17:21

Oda: Mønsteret leses nedenifra fra høyre mot venstre. Samme retning som du strikker :)

LineReneè<3

DAMER-forfaen

17.09.2014 kl.17:21

Moffeliten: Det er bare rett og vrang på denne. Når du strikker "kast" så legger du bare tråden over pinnen, så det blir som en maske til neste runde. Gi det et forsøk, så skal du se at det går så bra atte :)

Linda

19.09.2014 kl.09:28

Hei :)

Takk for at du har delt mønster, den lua er bare så fin! Allerede starta på ei, kjempegøy å strikke :)

Linda

Torill

25.09.2014 kl.21:01

Takk for oppsriften! Vet du strikkefastheten på det garnet du har brukt? Tenker å strikke denne i et ganske tykt garn, så jeg må prøve å regne om maskeantallet du har brukt.

DAMER-forfaen

26.09.2014 kl.10:55

Torill: jeg har brukt 2 forskjellige på luen. Den ene er 23 m og den andre 26 m på 10 cm. Brukte pinne 3,5 på alle. Håper du får et fint resultat :) LineRene'e?

Britt

28.09.2014 kl.16:26

Har strikket 3 luer no, så fine og enkle å strikke,,takk går oppskrift 😊😊 :-)

Britt :-)

Kjersti Vogt

29.09.2014 kl.09:33

Topp lue; har akkurat startet på en i Freestyle grønn neon :-) Strikker du kastet vridd eller slik at det blir "hull"?

Kjersti :-)

Line

02.10.2014 kl.17:34

Kjerst. Nei kastet strikker jeg rett slik at hullet vises. Men har sett eksempler der noen strikker det vridd og det fungerer det også :)

LineRene'e ♡

Kristin

02.10.2014 kl.22:34

Flott lueoppskrift, tror jeg må prøve meg på denne ;-) Men trenger et tips til hvordan komme fram til riktig antall masker i forhold til hodestørrelse. Leses mønsteret fra høyre til venstre for hver rad, eller skal det leses annenhver?

DAMER-forfaen

03.10.2014 kl.04:13

Hei hei. Ja du leser fra høyre mot venstre på hver rad. Når jeg regner ut antall masker ser jeg på maskeantallet som står på garnnøstet ellers så strikker jeg en prøvelapp. jeg går utifra hvor mange masker jeg trenger på 10 cm. så regner jeg som dette. f.eks hodeomkretsen er 50 cm og jeg bruker 20 masker på 10 cm. da blir det 5 x 20. altså 100 masker. og for at det skal gå opp med mønsteret så legger jeg på eller trekker ifra til det tallet som kan deles på 6. siden det er 6 masker i en mønsterrekke i denne luen. Jeg synes ofte det er bedre å trekke ifra enn å legge til masker. jeg liker at luene sitter godt på hodet. og de fleste garntyper er jo litt elastiske :) håper du fikk svar på det du lurte på. Lykke til :) LineRene'e ?

Anita Prestmarken

05.10.2014 kl.20:55

Hei ! Kjempefin lue. Er akkurat ferdig med å strikke lua. Ble kjempefin. Mønsteret var greit å følge synes jeg.

DAMER-forfaen

05.10.2014 kl.22:11

Anita Prestmarken: Så flott at du likte lua. Ja her har det blitt veldig mange i alle fall :)

Nybegynner

06.10.2014 kl.02:45

Hei. Kjempe fin lue! Og vil gjerne prøve meg. Er helt fersk i strikkinga, så må bare spørre :). I diagrammet der, hvor det går 2hvite ruter over 3masker. Hva gjør man der? Og når det står 0 skal man bare ta masken over på pinnen bare? Føler meg helt grønn jeg :p

DAMER-forfaen

06.10.2014 kl.03:40

Ditt svar:

hei hei. grunnen for at det er to hvite ruter over 3 er for at det vil være 2 masker igjen etter at du på forrige runde trakk ei maske over 2 masker. der det står 0 betyr at du skal lage et kast. da legger du garnet over pinnen slik at det i neste runde kan strikkes som ei maske. da har du igjen 3 masker i dette feltet til du igjen skal trekke ei maske over. Håper det gjorde det mer forståelig :)

Zakia akiak kristiansen

08.10.2014 kl.17:27

Akkurat nå har jeg problemer med felling.....forstår ikke så godt hvordan å gjøre det.....håper du kan hjelper meg med teskje konsept......ellers er det en kjempefint lue....er spent for svar.....

Nybegynner

08.10.2014 kl.20:04

Forsto en del mer nå :) men får ikke til at det blir sånne hull :p tror jeg må finne noe enda enklere og strikke :)

DAMER-forfaen

09.10.2014 kl.06:29

Zakia akiak kristiansen: Hei hei. Skal prøve å være veldig tydelig. Når jeg feller går jeg ut ifra mønsteret. De føeste 3 gangene jeg feller så skjer det på samme plassen som jeg drar ei maske over 2 masker i mønsteret.
Første gangen jeg feller så striker jeg de to bakerste kryssene i mønsteret vrang sammen hele veien rundt. Nå gjenstår det bare 2 vrange masker immelom hver "falske-flette". så feller jeg neste gang jeg skal trekke maske over. Da strikker jeg de to kryssene som er igjen sammen vrang runden rundt. Og neste gang derigjen så strikker jeg den siste masken før krysset og krysset sammen rett før jeg trekker ei maske over. Etter dette strikker jeg 2 og 2 masker sammen til jeg har så få igjen at jeg trekker tråden igjennom og fester den. På denne lua tror jeg at jeg valgte å trekke siste tråden igjennom når jeg hadde 8 masker igjen, men det er en smakssak :) Hilsen LineReneè<3 Og bare spør igjen om du fremdeles lurer, jeg svarer så fort jeg oppdager spørsmålet :)

Hilde

10.10.2014 kl.00:23

Tror at det skal bli noen sånne luer til jul!

Nå bruker jeg feltene i vrangborden på en jakke.

EP

16.10.2014 kl.18:45

Æ får ikke til :( prøve å prøve... Brukte 126 masker å lua passe ikke :(

DAMER-forfaen

16.10.2014 kl.22:15

EP: om du måler huet som skal ha den.ganger med 10 og deler på det antall masker som garnet oppgir på 10 cm. Så skal det gå. Om du strikker stramt kan det lønne seg å gå opp en halv pinnestørrelse :)

LineRene'e ?

17.10.2014 kl.19:04

Hei Line.

Strikker du mønster når du feller?

DAMER-forfaen

17.10.2014 kl.19:42

Anonym: hei hei. Ja jeg strikker 3 rapporter mens jeg feller de 3 første . Fellerrundene. Etter dette feller jeg ved å strikke 2 og 2 sammen rett runden rundt :)

Linn

20.10.2014 kl.22:08

Hm.. Kjempefin lue, men synes ikke fellingen min ble noe fin. Meget mye mulig jeg har misforstått forklaringen din. det gikk helt fint frem til det ikke var fler vrangmasker igjen mellom flettene :p har du en t-skjeforklaring til en nybegynner? :)

Siv

23.10.2014 kl.07:51

Kjempefin hue! Dinne må prøvast :-)

Sissel Marie

23.10.2014 kl.22:21

Utrolig gøy å strikke!! :) Takk for fin oppskrift. Har strikket to allerede og flere blir det helt sikkert ;)

Ingeborg

25.10.2014 kl.09:23

Takk for at du deler en flott oppskrift! Er ferdig med første lue som skal bli julegave. Deilig med små prosjekt som ser så proffe ut ut.

25.10.2014 kl.13:58

Så fine luer :)

Har lagret, så får jeg se om ikke jeg år strikket noen luer etter alle prosjektene jeg er igang med for tiden :)

mvh Solrun

Torbjørg Jørgensen

26.10.2014 kl.13:42

Flotte luer, og nå er jeg i gang med første prøve på en i Mor Aase garn:-) Spent på å se hvordan den blir :-) Takk for at du deler oppskriften med oss andre :-)

Torbjørg.

Hilde Bøhn

30.10.2014 kl.23:54

Kjempefine luer og flott mønster.

Har startet på lue nummer tre.

Hilde

Tone Skifjeld

31.10.2014 kl.21:40

Lurte på maskeantall på Kari Traa lue strikker i Fritidsgarn. Tok 5 min før spørsmålet ble slettet på strikkesida så takk til deg!

DAMER-forfaen

01.11.2014 kl.00:25

Tone Skifjeld: hei hei. Jeg la opp 90 masker i fritidsgarn på pinne 5 når jeg strikket lua til meg selv. Jeg er 55 cm rundt hue. Da ble lua litt løs. Men jeg liker det sånn :) Hilsen Line :)

DAMER-forfaen

01.11.2014 kl.00:31

Hilde Bøhn: Så morsomt at du liker lua. Jeg har strikket mange av denne jeg også nå :) Hilsen Line :)

01.11.2014 kl.01:08

Flott lue, lett å følge mønsteret. Jeg la opp 96 masker. Luen ble perfekt.

Strikkehilsen fra Torunn Elin

Hidegunn

02.11.2014 kl.18:20

Tusen takk for ei kjempe oppskrift:) artig å strikke:)

Hilsen fra Hildegunn

Sigrunn Knudsen

04.11.2014 kl.09:14

Takk for en kjempefin oppskrift. Og så lett og gøy å strikke

DAMER-forfaen

04.11.2014 kl.17:26

Sigrunn Knudsen: Ja denne kan man lett bli litt hekta på. Har mistet helt oversikten på hvor mange jeg har strikket så langt. Og enda flere blir det :) Hilsen LineReneè <3

Annicken

10.11.2014 kl.11:45

Tenker å teste å strikke denne, kjempe fin:) men lurer på hva som er normalen?! På antall masker til dame? Er 90 m til barn/ungdom og 102 til voksen? "Sånn ca" :)

DAMER-forfaen

11.11.2014 kl.04:32

Annicken: Det kommer selvfølgelig litt ann på strikkefestheten på garnet. Jeg strikket ei til jente på ca 2 år og brukte da 84 masker. Og jeg har strikket den til voksne med både 102 og 120 masker :)

maria

16.11.2014 kl.21:39

Hei...jeg skjønner ikke fellingen. ..har prøvd men klarer det ikke. Hvem kan hjelpe? Mvh Maria

DAMER-forfaen

17.11.2014 kl.05:38

maria:Zakia akiak kristiansen: Hei hei. Skal prøve å være veldig tydelig. Når jeg feller går jeg ut ifra mønsteret. De føeste 3 gangene jeg feller så skjer det på samme plassen som jeg drar ei maske over 2 masker i mønsteret.
Første gangen jeg feller så striker jeg de to bakerste kryssene i mønsteret vrang sammen hele veien rundt. Nå gjenstår det bare 2 vrange masker immelom hver "falske-flette". så feller jeg neste gang jeg skal trekke maske over. Da strikker jeg de to kryssene som er igjen sammen vrang runden rundt. Og neste gang derigjen så strikker jeg den siste masken før krysset og krysset sammen rett før jeg trekker ei maske over. Etter dette strikker jeg 2 og 2 masker sammen til jeg har så få igjen at jeg trekker tråden igjennom og fester den. På denne lua tror jeg at jeg valgte å trekke siste tråden igjennom når jeg hadde 8 masker igjen, men det er en smakssak :) Hilsen LineReneè

Anne Lise nyheim

18.11.2014 kl.08:22

Tusen takk for fint mønsterpå lue. Lett å strikke. Jeg strikker av Trysil superwach ullgarn. 102m .Lurer på hvor mange masker til jente på 8-10 år.

Marit Orrebakken

04.12.2014 kl.20:47

Tusen takk for flott oppskrift , har strikket luen og ville gjerne strikke pulsvarmere til , men finner ikkje oppskriften , vet du hvor eg kan finne den . Hilsen Marit

Ingrid Agøy

06.12.2014 kl.23:45

Har strikka 5 til nå og det blir nok flere :) Har brukt forskjellige typer restegarn; Smart, Peer Gynt, alpakka fra Nille og noe ullgarn fra Gjesdal.

DAMER-forfaen

08.12.2014 kl.05:05

Marit Orrebakken: Hei hei. Jeg vet ikke hvor du kan finne oppskriften heller. Men jeg vet at det er flere som bruker denne lueoppskriftenog så regner dem om antall masker og strikker på 5 pinner til dem kommer til der hvor tommelen skal være. Så lager dem hull til tommel og strikker så videre til ønsket lengde. Håper du får det til :)

Camilla Gruer

16.12.2014 kl.17:11

Takk for oppskrifta! Holder på med min første lue nå, og det blir nok mange fler! og masse annet fint!

18.12.2014 kl.17:47

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal felle på denne lua..

DAMER-forfaen

19.12.2014 kl.02:52

Anonym: Hei hei. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det annerledes. Om du leser svarene jeg har gitt her så har jeg forsøkt å forklare så nøye som mulig. LineRene'e ?

Line Henriksen

27.01.2015 kl.23:19

Tusen takk for en kjempeflott oppskrift, har lært meg både fletten og kast (etter å ha plagdes litt). Har fått spørsmål fra flere om jeg kan strikke til dem, jeg som hadde belaget meg på julegave-produksjon. Heldigvis mange måneder igjen til jul, så jeg rekker nok å strikke noen innen den tid. Har dere oppskriften på pulsvarmerne? De var også kjempefine :-)

Hege

29.01.2015 kl.17:22

Holder på med luen nå i lilla☺️ Veldig fine luer☺️ Takk for du deler

Kristine Elsness

09.03.2015 kl.15:17

Tusen takk for kjempefin oppskrift! Har strikket en "baggy" lue til en tenåring og en litt kortere til meg selv.Nå regner jeg med flere bestillinger. Kristine

Anne Nissen

20.04.2015 kl.10:24

Hej,

Er just igang med huen, og den blir virkelig fin.

Men er kommet til at tænke på hvordan afslutter jeg den

når jeg synes længden er passende - altså hvordan minimerer jeg maskerne, så det ikke

går udover mønsteret?

Anne:)

Solveig Wiik

18.11.2015 kl.14:32

Hei! Takker for flott luemønster, men jeg får den ikke til å legge seg ned til hode, den blir liksom stående . Har brukt Smart-garn og 108m MVH Solveig.

Skriv en ny kommentar

DAMER-forfaen

DAMER-forfaen

40, Fredrikstad

Vi er tvillingene Line og Gro, som sliter med fritidsproblemer, så vi lager en blogg om det.. Her vil vi dele alt vi gidder å dele av hverdagslige sysler.. Hvem er vi? Joda, vi er jo som sagt tvillinger.. To kjærringer som krangler og er uenig om alt.. Så ulike som det går ann å bli, til tross for at vi er enegget.. Vi begge bor i Fredrikstad, alt for nære hverandre.. Bare 5 minutt gange, for å plage hverandre.. Begge har 4 unga, og en gubbe hver.. Gubbene våre er gjerne ofre for alt påfunnet vårt om dagene, så dem blir dere nok å få høre litt om her i bloggen.. Vi sparer dem ikke for noe.. Så velbekomme.. Om bloggen faller i smak eller ikke, det driter vi i..

a href="http://topp.bareblogg.no/">Topp @ BareBlogg.noNorske blogger Matbloggtoppen