Jordbær og kiwilikør..

Det er jo bare sååå godt da..

Jeg laga 2 varianter av denne i år..

1) Fyll glasset lagvis med sukker, jordbær og kiwi..
Deler jorbæra i 2, og kiwi’en i passe små biter.. Eller hva man selv ønsker.
Ca 1 dl sukker mellom lagene, ca 4 lag på to liter tettpakka bær. (Altså, stort fullt glass)
Etterfyll gjerne med mer sukker på toppen om du har plass.. 

2) Fyll glasset lagvis med sukker, jordbær og kiwi, + kanelstenger og stjerneanis.

Når glassene er tettpakka og fulle, så heller du i valgfri vodka..

Hver dag må glassene snues og vendes på et par gang.. Dette må du gjøre helt til du ser all sukkeret er oppløst, etter noen uker.

Masse lykke til..

Denne framgangsmåten bruker jeg til all likør jeg lager.
Om det er pære, eple, appelsin, fersken, nypebær, multebær, blåbær, osv osv..
Veldig godt å blande flere varianter. Tilsett de krydrene du måtte syns passe også..

I fjor lagde vi jordbær, tørket fersken og melon i en.. Nydelig
Å så lagde vi en med appelsin, kanelstang, og vaniljestang.. Nydelig.. Den ga en virkelig følelsen av at det var en juledram.

Når likøren er ferdig, all sukret er oppløst. Så heller du alt over ei sil, som du har lagt over et kar. 
Å presser ut mest mulig saft ut av bærene.. 
Så tar du likøren over i flasker.. 
Bærene kaster du. NB!! KAST DEM SELV.. Ikke send dem ut med unga.. Historien har erfaring med hva som kan skje da.. hehe

Tips: Om du pynter flaskene fine, får tak i ekstra fine flasker. Så kan dette bli flotte julegaver.

Gro Kristin <3

31 kommentarer
    1. Jeg elsker likør av bringebær! Syrlig og god. I år prøver jeg også plommer for første gang (med vaniljestang) blir spennende å smake.

    2. Så flott blogg dere har 😀Har et spørsmål om likør laging , er det forsent å lage det til jul nå ? Ser så godt ut og har så lyst til å lage det 😀😀

    3. Liv Kristiansen: Neida, likøren tar bare noen uker å lage..
      Ei anna som laga likøren 17.oktober skrev til meg i dag faktisk, om hvor god likøren var.. Hun smakte på den i dag.. 🙂
      Likøren er egentlig ferdig når sukret er ferdig oppløst..
      Noe som tar ca 3-4 uker..
      Selv bruker jeg å la likøren bare å stå frem til jul å bare godgjøre seg..
      Men den blir like god etter noen uker også 🙂

    4. Hei 🙂 Ser deilig ut! Syntes likør er så gøy å lage, men jordbær i butikk nå smaker lite…. Kan jeg bruke frossene??

    5. Det var en som spurte om holdbarhet. Til orientering, likøren er holdbar i maaaange år. Spørs bare om man klarer å la vær å drikke den. 🙂

    6. Hei.
      Jeg er en likørelsker av rang….og har laget det meste som folk har oppgitt i sine oppskrifter 🙂
      Men jeg har lært meg å tilsette sukkeret ETTER at bærene har stått 4-5 uker på sprit. Av den enkle grunn at da kan man tilpasse sukkeret helt nøyaktig til den smak som passer den enkelte.(tilsett litt og litt sukker….samtidig som man venter til sukkeret er skikkelig oppløst)
      Anbefaler alle å bruke 60% sprit. Sterkere sprit øker holdbarheten,og trekker smaksstoffene bedre ut av bærene/frukten.Har prøvd ulike oppskrifter ,OG styrkegrad på spriten,men 60% gir best resultat. Jeg kjøper 60% på harrytur…….da polets priser ødelegger “gleden” med å lage skikkelige varer. Husk….alt må være rent….flasker,hender,bær og sprit. Har hatt likører lagd på 60% som har vært 8-10 år gamle……Bare helt fantastisk gode,og så runde i smaken at besøkende har tvilt på om jeg hadde laget produktet. En annen viktig grunn til å vente med sukkeret…er at det er lettere å sile(gjennom et dobbelt nytt lommetørkle) når det ikke er tilsatt sukker. Renner mye lettere igjennom kledet. Jeg siler gjennom dobbelt x2. Da får man ikke bunnfall av noe slag,og som igjen gir en fantastisk klar fin farge. Min absolutte favoritt er ren blåbær-likør ,eller blåbær og bringebær blandet . Kan anbefales……..all likør bør lagres…..da smaken blir rundere da den er modnet litt…..

    7. Du trenger ikke å kaste bæra. Kan jo knuse den og putte i fryseren og bruke den som saus til is f.eks.

    8. Ida: Ja, de kan spises.. Ikke av barn da.. hehe
      Men om du moser dem i en mikser, og tilsetter f.eks litt gelatin. Så kan du få fin “gele” til is, eller annet.
      Eller du kan mose det og la det bli en saus..
      Bare fantasien som stopper en her..
      Så det er egentlig sløvt av meg å kaste dem.. Men syns ikke de ser så appetittelig ut når fargen er tatt ut av dem.. De ser litt slapp og dårlig ut..

    9. Ida: Ja, de ser ikke særlig delikate ut da.
      Men derimot så vet jeg om de som har tatt vare på det, for å blande i kremen som de har i kaker.
      Kaker for voksne 🙂

    10. Når jeg lager kirsebær likør og har helt den av bæra så fyller jeg glasset igjen m rødvin. Da blir det god cherry når sommeren kommer☺️Og bæra er fortsatt god på is.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg