Heklet teppe av garnrester.

Når en strikker og hekler mye så blir det mange garnrester.

Noe jeg synes er litt morro er å koble garnrestene til hverandte og nøste dem opp i et gigantisk nøste for så å hekle et restegarnteppe av det.

Det er koselig arbeid og spennende å se hvordan det blir etterhvert som fargene kommer frem.

Her er en beskrivelse på hvordan du hekler teppet. Lengre nede i innlegget har jeg også lagt til en youtubevideo som viser fremgangsmåten.

1 rad: Lag kjedemasker til du har ønsket lengde. Maskeantallet skal kunne deles på 18 masker + 6 masker.

2 rad: Her jobber vi i øverste del av masken fra første rekke. Begynn med 6 maske fra kroken. *3 staver i samme maske (se video for hvordan du hekler staver lengre ned i innlegget), hopp over 2 masker, så 3 staver i neste maske, hopp over 2 igjen og 3 staver i neste maske. Nå har du 3 grupper med staver.

Hopp over 5 masker. 3 staver i neste maske, hopp over 2, 3 staver i neste maske. Hopp over 2 masker igjen, 3 staver, 3 kjedemasker, 3 staveri en maske, gjenta det hele fra *  til du kommer til slutten på raden. I siste masken på raden 3 staver, 3 luftmasker, 3 staver. 5 kjedemasker og snu arbeidet for å begynne med rad 3.

3 rad: I denne raden skal du jobbe i mellomrommene på gruppene du laget på forrige rad.

I første mellomrom lager du ei gruppe på 3 staver, gjenta i neste mellomrom, og gjenta i neste ( du har nå 3 grupper) hopp over neste mellomrom, dette er bunnen på zikkzakk mønsteret. Hekle ei gruppe på 3 staver i de neste 2 mellomrommene. Nå er du på toppen. Her lager du 3 staver, 3 kjedemasker og 3 staver, fortsett slik videre over hele arbeidet til du kommer til slutten av raden.

Dette gjør du nå frem og tilbake til du har fått den størrelsen du ønsker på dette teppet. 

Dette er et flott teppe for når du selv synes du er ferdig så kutter du tåden og fester den og teppet er ferdig og kan taes i bruk med det samme, du slipper å sy noe sammen.

Håper beskrivelsen var grei og følge. Etter noen runder sitter mønsteret i fingrene og du kan gjøre dette samtidig som du ser på TV :)

Her kan du se hvordan du kan koble garnendene sammen uten at det blir en klumpete knute.

Når restegarnnøstet mitt begynner å få litt størrelse begynner jeg og hekle et teppe. Størrelsen på teppet kommer helt ann på hvor stort jeg ønsker å ha det. Og går jeg tom for garn før teppet er ferdig så er det bare å legge det til siden  til jeg har et nytt restegarnnøste å begi meg utpå  med.

Her ser du en hekleteknikk som er enkel og gir et flott resultat til denne type teppe.

Her er en video på hvordan du hekler staver:

Lykk til :)

LineRenee♡

4 kommentarer

hverdagshygge

19.10.2014 kl.13:28

Vet du,det var faktisk ikke så dumt! :) Kan tenke meg det kommer til å ta litt tid,men likevel! takk for tipset

Bim HD

19.10.2014 kl.21:13

Häftigt!!!

Hm, tycker jag stickar mycket... Men får inte direkt mycket restgarner över, hihihi... Och det som blir över är i allt för olika tjocklekar, tror jag....

Må så gott...

Bim HD

Monica.OH

22.10.2014 kl.08:27

Å hekle et teppe... Eller strikke et teppe... Begge var alternativ for hva jeg skulle gjøre med restegarnet mitt. Isteden ble det mange lapper som skal sendes til Ull&Omsorg. Teppe til meg selv kan jeg lage en annen dag :)

DAMER-forfaen

23.10.2014 kl.01:53

Det syntes jeg var skikkelig flott gjort av deg. Jeg blir så glad når jeg hører om andre som gjør noe godt for dem som trenger det. Hverdagsengler trenger vi ??

DAMER-forfaen

23.10.2014 kl.01:58

Hihi måtte jukse med endel "ikke rester" jeg også. Men har bare brukt garn som allerede var innkjøpt og som ikke skulle brukes til noe spesielt :) Line?

Skriv en ny kommentar

DAMER-forfaen

DAMER-forfaen

39, Fredrikstad

Vi er tvillingene Line og Gro, som sliter med fritidsproblemer, så vi lager en blogg om det.. Her vil vi dele alt vi gidder å dele av hverdagslige sysler.. Hvem er vi? Joda, vi er jo som sagt tvillinger.. To kjærringer som krangler og er uenig om alt.. Så ulike som det går ann å bli, til tross for at vi er enegget.. Vi begge bor i Fredrikstad, alt for nære hverandre.. Bare 5 minutt gange, for å plage hverandre.. Begge har 4 unga, og en gubbe hver.. Gubbene våre er gjerne ofre for alt påfunnet vårt om dagene, så dem blir dere nok å få høre litt om her i bloggen.. Vi sparer dem ikke for noe.. Så velbekomme.. Om bloggen faller i smak eller ikke, det driter vi i..

a href="http://topp.bareblogg.no/">Topp @ BareBlogg.noNorske blogger Matbloggtoppen