Gro’s hjemmelagde fiskegrategn..

Denne var noe av det beste jeg har smakt av fiskegrategn.
Tok hva vi hadde, å fikk et utrolig resultat..

100 gram meierismør
6 ss hvetemel
1 dl kremfløte
1 boks seterrømme
1 dl vann
2 ts lys buljongpulver
2 ss persille
2 ss gressløk
1 ts maldonsalt
1/2 ts grovmalt pepper
3 gulrøtter
2 dl frosne erter
4 dl pasta
1 liter fiskerester (Her har vi brukt lettsalta uer og torsk)

6 skiver grovt brød
1 hvitløk, delt i to på langst.
2 dl raspet ost

200 grader 30 minutt..

Først satte jeg vann til koking, for pasta, og en for gulrøttene.. Kuttet opp gulrøttene i passe biter.
Først delte jeg dem i 2 på langst, deretter i halvmåner bortover.. Hadde det i det kokende vannet, å lot det få koke til de var ferdige slik vi liker dem.
Pastaen fulgte jeg anvisningen på pakken..

Så lagde jeg en hvitsaus av mel, smør, kremfløte, seterrømme og vann.. Tilsatte buljongpulver, persille og gressløk.
Smakte til med maldonsalt og grov pepper..

Så la jeg skivene i ei langpanne, gnudde dem litt inn i hvitløk. Å stekte dem så de ble litt tørre..
Hadde dem i foodprosessoren, så det ble smuler.
Blandet smulene med ca 2 dl raspet ost.

Så tok jeg erter, gulrøtter og pasta i formen.
La fiske bitene oppå..
Helte over sausen, og strødde over smulene..

Satte det inn i ovnen på 200 grader, å lot det stå der til potetene var ferdigkokte..

Å nei, jeg overdriver ikke når jeg sier at dette er den beste fiskegrategnen jeg noen gang har smakt..
Å alle rundt bordet var enig i det..

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg