Gro skal prøve seg på å leve sunt..

Men hvordan i alle dager lever man sunt..
Jeg har jo ikke peiling på sånn lavkarbomat jeg..
Så nå håper jeg mange vil gå inn her i skrive tips til hva jeg må spise.
Del gjerne forslag til ingredienser jeg burde ha med..

Ja, oppskrifter også om dere vil.. Men de kan hende blir lagt ut i egne blogginnlegg etter hvert som jeg evt prøver dem..

Her er handlelista mi i dag.. Mange dagers mat..

Mørbradbiff
Kyllingfilee
Laksefilee
Cherrytomater
Soltørkede tomater i olje
Vanlige tomater
Avokado
Rødløk
spinat
salat /rukola, rødsalat og hjertesalat
egg
asparges
ekte majones
ekte rømme
kyllingpålegg
sukkerter
paprika
Redikk
basillikum og rapseolje..

Men føler på meg at jeg må lære meg litt hva jeg må passe på å få i meg nok av.
Og at her mangler en del frø og slikt..

Vet jo jeg ikke skal spise sukker, ris, pasta, potet, mel.. Og enkelte grønnsaker og frukt..
Men hvilke aner jeg jo ikke..
Skal også holde meg unna lettprodukter.. Så her skal man ha i seg masse fett..
Er ikke helt fortrolig med all derre fettet..
Å hvilke type fett det er snakk og hvor det fettet befinner seg.
Jeg vet jeg må bruke ekte meierismør, framfor melange. Jeg vet jeg må bruke rapseolje framfor soyolje..
Jeg vet jeg kan bruke ekte rømme, men ble tipset om at creme fraiche var bedre.
Jeg vet jeg kan bruke majones, men må holde meg til ekte majones, ikke lett..
Men det stopper opp der liksom…
Mye fett i herre maten altså..

Men ble veldig glad for å få høre at jeg ikke måtte glemme å salte maten min..
Jeg som trodde jeg måtte droppe det også.. hehe

Hva burde jeg ha mer på handlelista mi??

Linser, bønner og slikt er jeg ikke så alt for glad i, men kan nok venne meg til det etter hvert..

Å så må jeg jo ha NOE godt da..
Hva koser dere dere med når dere dropper potetgull og dipp, sjokolade og smågodt??

Veiing og mål.. Hvordan gjør jeg det.. Hvor ofte burde jeg veie meg.

I dag, første dag veier jeg  111,4 kg

Hvor ofte burde jeg måle meg? Hva skal jeg måle??
Skjønner jo at jeg må måle ræva da, for den er jo størst, og skal bli liten og nett..

Dagens middag ble laks med avokado, spinat og tomat.
+ litt rømme og agurk.. (Agurken måtte jeg droppe, for jeg glemte meg litt da jeg laga det. Agurken lå jo i en skål med eddik, sukker og vann)
Resten av familien spiste laks, med agurk, potet og rømme..

Jeg sliter litt med all derre fettet.. Men det skal vist være sånn..
Men prøvde å tøke av litt fra fatet da..
Men det var utrolig godt..

På fatet er stekt laks, stek i rapseolje. Lagt på en eng av stekt spinat, stekt 1/2 avokado og 5 cherrytomater.
Jeg ble ikke sprekkmett, men sånn passelig..

Pøs på med ideer til meg folks.. Jeg trenger hjelpa deres <3
Men vil ha forslagene her i kommentarer på bloggen, så jeg greier å følge med dem alle..
Håper mange vil komme med masse masse tips til meg..
Ja, oppmuntringer og støtte er også godt..
Noe før og etter bilde kan jeg ikke love..
Men bilder blir tatt, så får vi se om jeg greier å nå målet mitt, at jeg kanskje poster et før og etter bilde av kroppen min 🙂

Gro Kristin <3

9 kommentarer
    1. Jeg skiller mellom helg og ukedager. Frokost ukedager: Smoothie av frosne jordbær og blåbær, ei skei yoghurt naturell, en neve havregryn og appelsinjuice. Lunsj på jobb: knekkebrød med hvitost og ruccolasalat. Middag: laksefilet i ovnen. Serveres med mangosalat (mango, rødløk, chili, pressa lime, pepper) eller laks, purre, kesam og sitronpepper i folie i ovnen. Evt kyllingfilet i wok med ønskede grønnsaker, kokosmelk og chilipaste. Kvelds: Rester fra middagen eller Skyr-yoghurt. I helga spiser jeg grove rundstykker til frokost (det holder med et). Kalkunpålegg er veldig magert. Jeg spiser ikke spesielt magert, så tar agurk og majones 😜 Et kokt egg er godt til 😊

    2. Vi sliter nok med samme problemet, skal bli artig å følge deg. Har gått et par Grethe Rohdekurs for endel år siden og noen gode råd sitter enda. Ikke vei deg mer enn en gang i uka og på morgenen før du spiser frokost. Vekta kan variere fra dag til dag pga vann i kroppen osv. Veier du hver dag blir du bare deprimert av å se hvordan den kan variere. Jeg er så heldig at jeg ikke er så glad i snop så her blir det frukt uansett når jeg skal kose meg. Kan være lurt å ha litt kålrot (lite kalorier) på lur i kjøleskapet hvis en blir sugen på noe å spise. Skjær den i biter og legg i en bolle med vann så er den frisk og god.

    3. Jeg har fått oppskrift på et brød jeg skal teste ut..
      Og så veit jeg Line har lagt ut noe oppskrift på noe lavkarbobrød lenger ned i bloggen, som jeg skal teste ut..
      For jeg merker det allerede etter en dag, at jeg kan komme til å slite litt her..
      Men man må prøve, å ikke gi opp <3
      Gro Kristin <3

    4. Når det kommer til grønnsaker så skal du vel holde deg unna alt som vokser under jorda 🙂
      Som det ble kommentert på facebook, så er en livsstilsendring tryggere enn en kur. En kur er noe som går over og ofte slår feil, evt så kommer det du mistet tilbake igjen når du går tilbake til “normalen”. Så unn deg gjerne de agurkskivene selv om det innebærer litt sukker. Kanskje er den lille detaljen det som gjør at du finner ut at du kan leve resten av livet med dette kostholdet 🙂
      Husk å kombiner kostholdsendring med bevegelse (bruk et kvarter på å gå deg en tur hver dag feks, ikke mye som trengs) Ikke fokuser så mye på vekta, men heller på cm og hvordan du føler deg. Og ikke stå på vekta for ofte/ikke la vekt/kg bli en tvangstanke 🙂
      Det viktige er til syvende og sist at du er frisk, ikke hva du veier 🙂
      (Grønnsaker og dip er fin kos forresten, så kan du tillate deg litt saltstenger eller gullfisk istedenfor potetgull hvis du ikke skal bli heeelt nazi)

    5. Jeg lager knekkebrød som erstatning for brød. Disse er veldig gode syns jeg 🙂
      Dette er til 2 stekebrett
      1 dl linfrø
      1 sesamfrø
      3 dl solsikkefrø
      Et par never nøtter som jeg knuser grovt
      2 ss fiberhusk kjøper gjerne billig i Sverige, men det selges på helsekost og noen butikker
      En ts salt. Jeg bruker maldonsalt.
      Du kan ha i litt krydder om du vil. Ekprementerer gjerne litt
      5 dl vann.
      La røren stå et par minutter før du smører de ut på er brett
      Inn i ovnen på 160 grader varmluft
      La de steke i 15 min før du deler opp med en pizzarulle. Jeg deler i 16
      Tror de steker i ca 75 min, følg med. Bytt plass på bretta et par ganger 🙂

    6. Jeg spiser lavkarbo nå. Igår bestilte datteren min taco. Jeg tok av kjøttdeig til meg å stekte det med krydder som cummin, chili, organo, paprika og div annet. De andre fikk vanlig taco med lefser, jeg spiste tacosalat. Masse grønnsaker, masse guacomole hjemmelaget selvfølgelig, masse seterrømme kjøttdeig, ost og salsa.
      Jeg er mett fortsatt 🙂

    7. Vil anbefale deg og gå inn på lavkarbohverdag.com
      De har masse forslag som lager ukesmenyer i lavkarbo

    8. Jeg har gått ned 8 kg på noen mnd, eneste jeg gjorde var å kutte ut all snop, ta en gå tur på halv til 1 time hver dag. Gikk opp 1 kg i jula 🙁 Men fortsetter igjen nå.

    9. Ja, knekkebrødet MÅ du bare prøve å lage, det er nydelig. Og hvis du har vært glad i brød/knekkebrød med pålegg før så er dette redningen. Her kan du ha på mye smør og ost, og masse paprika, for eksempel. Spirer er også nydelig å ha på/i maten og supersunt.
      Frokostredningen for meg var Cottage Cheese med kanel og litt stevia + en fløteskvett for at det ikke skulle bli for tørt. Også er det kjempegodt. Fint som lunsj også, om man ikke rekker å lage noe annet. Kan også variere Cottage Cheesen med paprika/reddik/sukkererter og krydder, hvis man skal ha en ikke-søt variant.
      Lykke til! PS. De første dagene er det ikke uvanlig å være litt deppa, pga sukkerkutten. Både som en fysiologisk reaksjon + tanken på at man har sluttet med sukker/pasta/brød/stivelse. Men du blir positiv igjen når du kjenner på kroppen og ikke minst fordøyelsen hvor godt kostholdet gjør for deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg