Gro’s nydelige jordbærfromasj-blautkake..

Åh, herregud. Dette var jo nydelig godt da..
Jeg har aldri laget slik kake før. Å kom på at jeg ville prøve.
Men ville ikke bruke oppskrift.
Men nå skal det nevnes at jeg ikke er noe kakedesigner. Så det blir ikke slike flotte kreasjoner når jeg lager kake. Men god blir dem 🙂

Men pga jeg kom på dette litt seint, så ble det ikke tid til å lage blautkakebunnen selv. Så den kjøpte jeg..
Men fromasjen lagde jeg da 🙂

Men aller først..
1 pk jordbærgelepulver.

Lag den slik som anvist på pakken. Jeg brukte bare 3 dl vann, i stedet for 5..
Geleen brukte jeg til å dynke kaken med. Merkelig nok så ser det ikke ut til at det kom frem på bildet. Men det er der 🙂

Så lagde jeg fromasjen.

1 beger friske jordbær
1 dl sukker
saften fra 1/2 sitron
4 ts gelatinpulver 
6 ss varmt vann
3 dl kremfløte

Del opp jordbæra, putt dem i en blender. Ha i sukker og sitronsaft.. Miks det godt til en fin syltetøy.
Ha varmt vann i en kopp og tilsett gelatinen, rør til det en tynnflytende.
Hell den i en tynn stråle oppi sammen med jordbæra, mens du mikser syltetøyet.

Pisk krem.. Ha syltetøyet oppi sammen med den stivpiskede kremen. Vend lett med en slikkepott..
****************************

Så tok jeg en 3 delt bløtkakebunn..
La den ene delen oppi en kakeform.

Som du ser, så blir det en glippe mellom bunnen og formen.. Men det var greit..
Så tok jeg halvparten av jordbærfromasjrøra, å helte over..

Smører røra godt utover, så den også kommer ned i glippa rundt. Så la jeg på del 2 av bløtkakebunnen, og tok resten av røra med fromasj over der igjen. Smurte røra godt utover.

Så la jeg på den 3 delen, som jeg trykket godt ned i fromasjen, slik at fromasjen kom opp og ble jevn med kanten på øverste del.
Så tok jeg litt hvit kremfløte som vi pisket til krem, og tilsatte litt melis, å smurte over toppen.. Pyntet med skiver med friske jordbær rundt..

Så var det bare å sette det i kjøleskapet, å la det stå der minst 4 timer..

Ahhh, nydelig fromasjkake..

Gro Kristin <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg