Gro’s hjemmelagde appelsin og vårløkchutney

Viste ikke hva jeg skulle kalle dette. Men det er iallfall en blanding lagt i glass for å godgjøre seg.
Det var himla godt før jeg hadde det i glasset, så nå gjenstår det å se om det blir godt påskaften.
Har et håp om at det skal tykne litt også, uten bruk av gelatin.
Tenkte å servere det sammen med lammesteiken..

Men deler oppskriften med dere allerede nå. I tilfelle dere vil prøve også 🙂

100 gram brunsukker
300 gram sukker
1,5 dl hvitvinseddik
1 dl rødvinseddik
revet skall av 3 appelsiner
5 appelsiner
3 vårløk
1 potte sitronmelisse
1 ts maldonsalt
1/2 ts cayennepepper
1 rød chilli

Først hadde jeg sukker, eddik og skallet fra appelsinene oppi en liten kjele.
Dette varmet jeg opp til sukkeret var smeltet.
Så renset jeg appelsinene, og skar ut båtene, slik at jeg fikk med minst mulig av det hvite imellom båtene.
Så kuttet jeg opp vårløken, til små ringer.
Tok ut frøene fra chillien (Her skal barna også få smake. Hadde det vært bare oss voksne, så hadde jeg beholdt frøene. Jeg liker litt trøkk i maten)
Rev av sitronmelissen, mest mulig så bare potta og noen stilker ble igjen.
Blandet alt og hadde det oppi kjelen med sukker og eddiken.
Smakte til med ca 1 ts maldon salt og 1/2 ts cayennepepper.
Lot det få et lett oppkok, før jeg hadde det over i norgesglass som jeg på forhånd har kokt, så den var varm..

Så lot jeg det få avkjøle seg. Og nå skal det få stå i kjøleskapet å kose seg frem til påskeaften.
Håper dette blir godt 🙂

Gro Kristin <3
 

1 kommentar
    1. Heisan. Dere er nominert i LIEBSTER AWARDS. gå gjerne inn på min blogg å se 🙂
      entidforalt.blogg.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg