Gro’s hjemmelagde Julechutney.

Denne er jo bare så nydelig god. Jeg fant oppskriften i et juleblad for noen år siden.
Men har endret litt på den med årene. Slik at jeg har fått den slik jeg vil ha den.
Legger inn 1/2 oppskrift til dere her, da min oppskrift er så veldig stor. Jeg bruker å lage opp for å gi i julegave.
Denne chutney’en er veldig godt på ost og skinke. Også til middag.. Steik og slikt..
Og veldig bra for magen med tanke på all den tunge maten man skal ha ut. hehe

100 gram svisker
200 gram tørkede aprikoser
190 gram tørkede tranebær
200 gram dadler uten stein
5 hageepler (3 butikkepler)
2 store rødløk
1 ss finhakket fersk ingefær
3 fedd finhakket hvitløk
1/2 finhakket fersk chilli
1 ts Maldon salt
250 gram rørsukker (Urafinert sukker)
250 gram vanlig sukker (farin)
5 dl eplecidereddik
1 dl hvitvinseddik

Jeg bruker å putte svisker, tørkede aprikoser, tørkede tranebær og dadlene i blenderen/foodprosessor å kjører de rask der.
Har gjerne i litt av eddiken, slik at det ikke bare blir en stor klissen klump.
Har så alt i en kasserolle..
Eplene renser jeg, og deler i båter.
Løken finkutter jeg, og har oppi sammen med alt.
Og samme med resten..
Lar det få stå å småkoke i ca 1,5 time..
  

Mens den står å putrer, så vasker jeg og klargjør glassene.
Setter de inn i ovnen på 150 grader i ca 10-15 minutt så de får bli helt varme.

Det er nødvendig, både for å få det sterilt og for at det skal tåle å få den varme chutneyen oppi.
Samtidig som det gir vakum når man skrur på lokket.
Lokket skrues på så fort du har fylt glasset med den varme chutneyen, og tørket av kanten for gris 🙂
Noe som gjør at chutneyen varer lenge lenge.. Ja, et par år hvertfall.
Oppbevares mørkt og kjølig. Den skal få stå frem til jul her å godgjøre seg.
Den blir enda bedre når den har fått stå noen mnd.. Derfor lager jeg den allerede nå 🙂

Vel bekomme..

Gro Kristin <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg