Gro’s hjemmelagde chilimarmelade, bare himmelsk godt.

Ja, dette er noe av det beste jeg vet av all konservert mat jeg lager.
Den er holdbar i flere år.
Bare så nydelig godt på hvitost. Men også som sursøtsaus til vårruller, og som marmelade til steika.
Veldig godt oppi sauser også. Spesielt kremet saus, som er laget av rømme eller creme fraiche.

Oppskriften er ganske så stor, da jeg lager opp en del for å gi bort i gaver og slikt.
For denne er virkelig populær. Folk spør ofte om jeg ikke har noen glass som de vil kjøpe av meg.

Denne oppskriften gir ca 10 barnematglass med chillimarmelade. Ca 2 liter..

22 røde ferske chili
6 røde ferske paprika
5 dl hvit eddik 7%
1,5 kg sukker
50 gram Certo fruktpektin pulver (2/3 av pakken)

Først deler jeg opp chilien på langt, så i to på tvert. Tar av stilken og skraper ut frøene. (Lar 5 chili få ha med frøene)
Putter alt oppi en blender, sammen med paprika og litt eddik. (Eddik bare for å få noe veske i røra når den skal finkuttes i blenderen.
Slik at det gjøres lettere..
Har alt oppi en kasserolle, sammen med resten av eddiken og sukkeret..
Lar det få koke til sukkeret er oppløst, ca 20 minutt.
Så strør jeg over certo fruktpektinpulveret og rører godt..

Mens røra står å putrer, setter jeg rene vaskede glass inn i ovnen på 150 grader.
Der får de stå å “stekes” i 10-15 minutt..

Dette for at de skal bli sterile, og for at de skal bli varme.
Ta de ut med grytelapper. Varme glass er vonde å brenne seg på.
Ha den varme chilimarmeladen oppi varme glass, og skru på lokket med en gang.
Det gjør så det blir vakum, og marmeladen holder seg lenge lenge.. Over 2 år minst.

La glassene med marmeladen stå på benken til de har blitt romtemperert og du greier å ta i glassene uten å brenne deg.
Skyll de i vasken, så de blir rene og all kliss borte. Oppbevar de mørkt og kaldt.
Sett de i kjøleskapet når du åpner glasset og tar det i bruk.

Så utrolig godt og flott gave til de som har alt 🙂

Gro Kristin <3

5 kommentarer
    1. Nei, er ikke så sterkt. Ganske søtt..
      Veldig godt.
      Du kan ta ut frøene fra alle chilien om du ikke vil ha noe styrke 🙂

    2. Hei .
      Dette er noe jeg skal lage . Tror du det går like bra å bytte ut noe av sukkeret med Sukrin (kunstig sukker) ? Prøver å holde meg unna for masse sukker da serru…. He he

    3. Kari Liberg Sætre: Det vil jeg tro kan gå bra.
      Om du bruker sukrin gold, så skal det være lik mengde som vanlig sukker.
      Men bruker du sukrin melis, eller vanlig, så trenger du bare halve mengden..
      Men det er bare å smake seg frem 🙂

    4. sukkerbombe hoyt opp lavt ned . nørdete maybe,søkte egentlig etter en Profil hos
      sweetdate.no ente opp her.litt komisk, fordi dette er en søt fin blogg hehe fikk ikke svar pa det jeg trodde du skulle skrive om.
      men har testet og lage yoigurt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg