Gro’s hjemmelagde aronia/svartsurbær-syltetøy.

Aronia, eller svartsurbær som vi ofte kaller det. Er full av antioksidanter. 10 ganger mer enn blåbær.
Den inneholder også vitaminene A, E , B2, C og vitamin P.
Du kan lese på denne siden http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/aron_mel.html om alle de gode egenskapene disse bærene har, og hvor mye fantastisk de virker for/mot 🙂
Anonia er en prydbusk som mange har i hagene sine.
Smaken kan minne litt om blåbær, bare noe surere.
Nydelig godt som både saft, syltetøy og gele.
Veldig godt på brødskiva, vaffel, pannekake og til viltkjøtt.
Busken har hvite blomster i mai-juni, utpå høsten kommer de svarte bærene. Ligner litt på store svarte rognbær.
De henger i klaser med røde stilker under busken på treet.

Jeg har laget en liten porsjon denne gangen, bare for å kunne dele oppskrift med dere.
Var å plukket 3 kg bær, men har brukt bare 300 gram her..

300 gram svartsurbær
100-150 gram sukker
1 eple
2 ts certo pulver. Den grønne posen.

Først mikset jeg bærene og den ferdig skrelte og bitet opp eplen i hurtigmikseren.
Så hadde jeg det over i en kasserolle, å tilsatte sukker. Kokte det lett opp, å tilsatte så certo.
Lot det få stå å putre 10 minutt, før jeg hadde det oppi et glass..

Enklere kan det ikke gjøres 🙂

Nam nam..

Gro Kristin <3

10 kommentarer
    1. Lagde i dag for første gang. 800 gram bær 2 epler og 400 gram sukker. Veldig godt. Det blir ikke siste gange. Resten har vi tørket.

    2. Kjempefint at det passer til syltetøy! Men hurtigmiksa til frysetøy går vel også? Og trenger man epler? Syre (fortykker kanskje også uten koking?). Koking i ti min reduserer vel vitamin og kanskje antioksydant innholdet??
      Skal prøve meg fram.
      De blei påfallende tidlig modne(svarte) i år, men dersom de henger for lenge, er jeg redd fuglene tar de slik som i fjor…

    3. Har blanda litt i anna syltetøy før. skal prøve i rein form iår. Vil fryse det først og ta eddik i ein liten del for å teste smaken som nokre har nemt.

    4. Pga mage/tarm problem prøver jeg å unngå sukker. Skal prøve med plommer og eple samt ingefær og sitron og vil bruke d som en komplott. Koker eple og plommer først så aronia og gir det et samlet oppkok etterpå. Bærene er plukket og i morge skjer det. Synes både ingefær og sitron høyner smaken på mange ting

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg