Gro’s hjemmelagde syltet rødløk

Ja, her i hus er vi i full gang med juleforberedelsene som dere har fått med dere.
Og syltet rødløk er noe vi bare må ha i jula til julefrokosten og julelunsjen.

 6 rødløk, del dem i to, å skjær i skiver.
2-4 skiver rødbeter, etter hvor mange glass med syltetløk du skal ha (Disse er til for å sette farge)

2 dl rødvinseddik
4 dl sukker
5dl vann
1 ts salt

Bland de 4 siste indigrensene, gi det et lett oppkok.
Ha i løken, å trekk av kasserollen fra plata med en gang.
La løken litt å trekke seg til det er lunken.

Skal du lage syltet gul-løk, så bruker du hvitvinseddik, eller vanlig 7% eddik.
Denne lakeoppskriften kan du bruke til alt som skal syltes. Du bare skifter ut type eddik med det du skal sylte.
Skal du sylte frukt så anbefaler jeg vanlig 7% eddik, kanskje blandet med litt eplesidereddik.

Vask og kok glassene løken skal være i. Ha i en skive rødbeter i bunnen (For fargen).
Ha i løken og lake helt til toppen.

Jeg trøkker på plass løken, så det ligg tett i tett opp glasset, å etterfyller med lake, før jeg skrur på lokket.

Jeg bruker også å ha i løken i glass, oppi en bolle.
Altså, jeg setter glasset oppi en plastbolle, for det blir litt søl når man skal helle det helt fullt..
Sett på lokket, tørk av glassene, å sett det inn i kjøleskapet.

Jeg setter det i en kald bod først.. Men videre i kjøleskapet er par dager før bruk.. Har alltid ett glass i kjøleskapet da..

Gro Kristin Solum
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg