Gro’s hvitløkfocaccia..

Denne ble nydelig god.. Gleder meg til å servere den til lammesteken i påske..


(Vet ikke om det vises så godt på bildet, men ser dere de nydelige porene. Så luftig og godt brød)

Denne focaccian startet jeg med i går kveld..
Da moste jeg 2 fedd hvitløk med 1/2 ts salt.
Trykk kniven ned på feddene, og begynn å mal ved å dra kniven over dem.
Med salt oppå blir det lettere..
Så legger du den  mosete hvitløken oppi ei lita skål med 3 ss olje, å la det få stå over natten..
Jeg brukte litt av min hjemmelagde chiliolje som min søster lagde av noen chili jeg hadde liggende som begynte å se noe tørr ut.
Den olja har stått noen uker nå.. Men du kan fint bruke vanlig olivenolje eller rapseolje.

Focaccia, deigen..

6 dl lunken vann (37 grader)
1 pk gjær (Jeg bruker tørrgjær)
3 ss hvitløksolje som du satte dagen før (Se beskrivelsen over)
1 ts salt
12 dl hvetemel..

Bland alt utenom melet..
Tilsett 10 dl av melet først. Den det rask sammen med det andre, uten å elte for mye.
Dette er viktig.. IKKE ELT FOR MYE.. Bare bland det lett sammen..
Det skal bli en klissete røre.. Tilsett litt og litt av de resterende 2 dl mel. Men pass på å ikke rør for mye i deigen.
Det er bedre at den er for bløt, enn at den er for fast..
Ha over plast, å sett baljen med deigen i oppi vasken med så varmt vann som mulig.
La det stå å heve til dobbel størrelse..

Smør en langpanne med olje.. Bruk gjerne chiliolje eller hvitløkolje..
Tøm røra over i formen.. Trykk den lett utover med fingrene.. Pass på å ikke jobb for mye med den..
Sett på ovnen på 225 grader..

Så kommer vi til godsakene oppå deigen..
I dag har jeg brukt en enkel variant..
3 ts chili som lå oppi den chiliolja.
3-4 ts soltørkede tomater hakket
1 ts timian
1 ts rosmarin

Ha alt oppå focassian.. Fordel det godt utover.
Å strø over med grovsalt/havsalt.. Jeg har brukt Maldon salt her..

Sett formen i ovnen på 225 gradet, midt i ovnen.. ca 15 – 17 minutt..

Vel bekomme..

Gro Kristin <3

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg