Gro’s syltet rødløk uten sukker

Hei igjen, ja her innpå er det lenge siden jeg har vært.
Så på tide med noen innlegg igjen nå 🙂

I dag har jeg laget syltet rødløk. Med en ny vri, da jeg skal gå over til en sunnere livsstil.
Så da var det å prøve noe nytt. Og som vanlig så har jeg ikke ferdig oppskrift på det jeg lager. Men brukte min tidligere oppskrift som inneholder sukker som “veileder” til denne nye. Så om du fortsatt heller vil lage den andre med sukker, så finner du oppskriften her

10 rødløk, del dem i to og skjær de i skiver.

2,5 dl rødvinseddik
3 dl sukrin melis
1 dl sukrin gold
5dl vann
1 ts maldon salt
2 ts atamon

Bland de rødvinseddik, sukrin, vann og salt, gi det et lett oppkok.
Ha i løken, la det småkoke 5 minutt.
Ta så kjelen av plata og tilsett atamon.

Du trenger ikke atamon om du skal lage bare en liten mengde som du skal spise samme dag eller dagene derpå. Men skal du fermentere og lagre det over tid, så må du tilsette atamon. Da sukrin ikke fungerer likens som vanlig sukker. Noe som gjør at det danner seg gasser som mugler, selv om glasset er forseglet.

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg