MOTIVLAKKERING OG AMERIKANSKE BILER!


 
 
 Han der gubben min, Stig Arild Jensen. Elsker alt som har med biler å gjøre.
*Til min store fortvilelse*
Favorittene er nok amerikanske biler, men også veteranbiler.

*Amcarklubben i Norge.
*Veteranbiler er de biler som er eldre enn 30år. 
 
 
 
Stig sin stolthet er denne Camaro Z28 1973 mod.
Og den kjører fort skal æ si.. En gang han kjørt bortetter gårdsveien hjem hos svigermor, så gikk det så fort at jeg rett og slett pissa på mæ.
Æ var så sint. Å frekke gubben flira så han grein av meg.. *Ikke særlig mye til omsorgsfull kjærlighet å få fra den kanten nei*
 
*Wikipedia:

1973 Chevrolet Camaro Z28

På 1973 modellen av Camaro ble det innført som standard med støtabsorberende støtfanger foran for å møte den nye NHTSA sikkerhetslovgivningen, denne gikk ut på en nullskade visjon ved påkjørsel i lav hastighet (Opp til 5 mp/h eller 8 km/t) . Rally Sport var et annet alternativ med sine krommede støtfangerhorn på hver side av en støtabsorberende polyuretan snute rundt grillen. 
 
 
 Her er Stig sin Volvo Amazon 67mod.
Når man sitt i herren, så føles det som å sitt ute. Det er så åpent, at man ikke finn noe å hold seg fast i
Ei riktig skranglekasse.
 
* Wikipedia:  
Volvo Amazon (også kjent som Volvo 121) var en bilmodell fra den svenske bilprodusenten Volvo. Produksjonen varte i 14 år, fra 1956 til 1970. I løpet av denne perioden ble det produsert ca. 670 000 biler.

Han kan alt som er verdt å vite om veteranbiler og biler generelt.
Men en ting er han spesielt flink til. Og det er å male og tegne. Da motivlakkering med airbrush.
 
 

Her har Stig lakkert et dragemotiv på panseret av en Opel Astra F, dette var en av hans egne gamle biler og var bare ment som et prøveprosjekt for å teste ut div typer lakk og se hvordan de fungerte til airbrush. Arbeidet ble utført under provisoriske forhold i en støvete garasje og klarlakk påført utendørs.
Jeg prøve å få han til å lakkere en lik drage på min bil, men da i rosa. Men neh, det kunne jeg bare glemme.


 


Disse hodeskallemotivene ble lakkert på bilen til en kompis av Stig på forholdsvis kort varsel før et offroadtreff. Bilen er en Pajero 4×4 og bilen var i utgangspunktet matt svart og skulle forbli matt i lakken da den er en offroadbil. Så jobben startet i 11 tiden på formiddagen i kompisens låve, med å påføre omrisset av alle hodeskallene langs begge sider av bilen og panseret. Så ble de deretter påført detaljer og tilslutt skyggelagt og litt effekt av røyk lagt til rundt. Jobben ble avsluttet omtrent i ett-tiden på natten og bilen var klar til treff neste dag.
Men å lakkere rosa motiv på min bil, kunne han ikke nei.. Høh…

P.S Vi bor i Fredrikstad 🙂
Og desverre har vi ikke eget egnet sted der han kan jobbe med lakkering i.

(Måtte tilføre dette, etter at det nå kommer jobbtilbud til min kjære)

 
Gro Kristin <3

#bil #biler #amerika #amerikanske #amcar #lakk #lakkering #airbrush #motivlakkering #volvo #amazon #camaro #Z28 #pajero #4×4 #hodeskalle #røyk #skygge #opel #astra #maling #tegning

7 kommentarer
    1. Næh, driv gubben din å kunstlakkere… d vist itj æ 0.o knall tøfft ^^, æ vil lær mæ d, mn æ kanj itj å tægn :/ mn æ har utsyre te airbrush da :p haha ^^

    2. Ja, men desverre så får han ikke lakkert så ofte og mye som han ønsker, pga mangel på et sted å drive på..
      Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg vel ikke sett han så ofte.. hehe
      Gro Kristin <3

    3. Såååå kult, han er jo kjempeflink. Jeg har akkurat lært å airbrushe litt selv og skal airbrushe bilen til Vidar. En 70 modell Plymouth Cuda, helt rååå . Er mann din fra Halden Gro ? Det er jeg 🙂

    4. Nei, han er fra Meråker i Nord-Trøndelag..
      Så flytta vi til Fredrikstad for snart 2år siden.. Så vi ønsker å bli kjent med amcarmiljøet som er i Østfold.. 🙂
      Har meldt oss i alle slags amcargrupper på facebook for ulike steder i Østfold..
      Hittil ser det ut som at Halden er den byen i Østfold som har størst miljø og arrangemanger omkring det med Amcar.. Så vi ser frem til våren og håper vi kan bli med på noen arrangemanger..
      Drømmen er jo å få vært med ei helg i Vesterås 🙂
      Derfor lagde jeg også dette innlegget, i håp om at vi får kontakter og venner innen miljøet i Østfold 🙂

    5. Hei, driver Stig Arild fortsatt med motiv-tegning/ motiv-lakkering? I så fall kan han ta kontakt med meg?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg