Heksegryta mi..

Jeg får stadig spørsmål om ikke jeg kan dele oppskriften på min heksegryte.
Da folk syns den er så godt.
Så da må jeg nu bare gjøre det, så man får fred fra maset 😛

Pssst… Det er egentlig “Kjøtt i mørke” jeg lager, men det treng dere ikke si til noen. La folk og familien min bare tro det er heksegryte 🙂

Det at den har fått navnet “Heksegryta”, er for at vi bruker å ha den 21. desember, på solsnu.
Heksenatt vett dere 🙂
Å når det er heksenatt, så må man ha heksegryte til mat.
Sånn er det bare..

Hva trenger man:

Tja, si det du.. Noe nøyaktig mål har jeg vel egentlig ikke.. Spørs jo helt på hvor mange man er, og hvor mye man spiser.
Jeg bruker å kjøpe en oksestek på 2-3 kg, eller elgstek like stor.
Gjerne bein og fettfri..

Skjær kjøttet opp i passe firkanter.. Gjerne 4-5 cm x 4-5 cm..
Brun dem rask på alle sidene i stekepanna på høy varme.

Lag en gryte med brunsaus.
Smør/margarin og mel.

Hvor mye man skal ha av hver.. Nææ.. Om du tar 200 gram smør, og tilsetter mel til det blir ca grauttykkelse, så tenke jeg det blir bra.
Så bruner du dette.. Rør hele tiden. Det er ikke pent med svarte prikker i sausen.
Så har du i sjy.
Enten vann og buljongterninger. Eller en kraft du kanskje har fryst ned fra en gang du lagde noe annet godt som ga masse kraft.
Ha i til sausen blir slik tykk som du liker det best..
Og 4-5 blader med laurbærblad..

Om sausen ble for lys, så tilsett litt sukkerkulør. Juks er alltid lov 🙂

Så slenger du oppi kjøttbitene..
Lar det stå å småkoke i 2-3 timer, mens du er å rører litt innimellom, helt til kjøttet blir så mørt at du kan dra tråer av kjøttet..
Så hiver du oppi gulrøtter som du har skrella og kappet opp i passe biter.. Og løk som du har delt i 2, å så 2 igjen, å så 2 igjen. Altså, i båter..
Jeg bruker gjerne 6-7 gulrøtter og 4-5 store løk..

Så lar du det putre videre til gulrøttene er ferdigkokte..

Serveres med potet og tyttebær..

Så det man trengte var:
Kjøtt, mel, margarin, gulrot, løk, laurbærblad, buljongterning og vann.. Ja, å så klart en ovn. Helst med plater oppå..
Går ikke så bra å steke kjøttet i stekeovnen bare.. Eller å koke gryta der.. Får ikke til å se for meg like godt resultat..

Vel bekomme 🙂

Så var det derre trinn for trinn bildene.. Derre er Line si greie det.. Kommer aldri på derre æ..
Så dere får nøye dere med dette..

Men dere kan tro det er godt.. Bare se familien når dem vet det kommer heksegryte på bordet.. Beste vi vet <3

Gro Kristin <3

2 kommentarer
    1. Denne gryta har vi ofte når det er tilbud på oksekjøtt..Litt anderledes jeg steker kjøttet da…Skjærer det i slike bita du gjør..så tilsetter jeg litt sukker, salt og pepper over..og når begge sidene har fått en stekehinne..tømmer jeg på litt vann…koker ut vær panne..og opp i gryta med det..koker det et par tima..så lages brun saus..og bruker spe med den krafta kjøttet er kokt i…MI og ER KJEMPEGOD…populært som søndagsmiddag når familien samles. Serverer den med gulerøtter, blomkål, brocoli..og selfølgelig potet. Tyttebær å selfølgelig… 🙂

    2. Kjært barn har mange navn. Jeg kjenner denne som oksesmåsteik (nordpå) og sosekjøtt (vestlandet), uansett nydelig og mange år siden jeg spiste det sist. Så den settes sporentreks på menyen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg