Coca Cola, bak etiketten..

Jeg er total avhengi av Coca Cola.
Jeg må ha ca 3-4 dl cola hver eneste dag. Tidligere drakk jeg 2-3 liter. Så bittelitt flinkere har jeg blitt.
Men det skal jeg ikke skryte så veldig av. For det fins ingen unnskyldning for å støtte slaveri.
Så å være avhengi av Cola, er bare stygt og uakseptabelt.
Men desverre er det lite hjelp å få for å klare å slutte med en slik avhengihet.

Uten å ha noen tall, så tror jeg med sikkerhet at flere millioner er avhengi av cola.

For noen år siden, så prøvde jeg å kutte ut cola helt.
I 5 dager var det ingen cola på meg. Jeg fortalte ingen om det.  
Merket ikke så mye til abstinenser og slikt, så jeg kjente stoltheten vokse over at det var så lekende lett.
Men den 5. dagen var jeg en aldri så liten snartur innom ei venninne.
Der satt dem flere og hva hadde dem i glassene sine, jo cola.

Da kom skjelven.. Tok ikke lang tid før jeg bare måtte gå.
Var heldigvis ingen langvisitt jeg skulle på, så jeg slapp å komme med noen unnskyldninger for å gå derfra.
Jeg rakk ikke innanfor døra hjemme, før svetten pipla og tårene bare rant over.
Ingen butikk var åpen, da det var seint på kveld.

Hele den natta lå jeg der, skjelven, svett og gråt..
Hele kroppen min vrengte seg i smerte.
Aldri har jeg opplevd noe så grusomt. Fikk ikke en blund på øyet den natta.
Neste morgen sto jeg utafor butikken en time før dem åpna.
Så fort dørene ble låst opp, var jeg rask frem til brusskapet. Tok ei halvliter med kald cola, rett til kassa, betalte, og rett ut.
Styrta i meg alt innholdet i flaska på under ett minutt. Snakk om desperat handling. Jeg så sikkert helt manisk ut der jeg sto.
Så var det å avslutte det hele med en røyk, før jeg gikk tilbake inn på butikken. Handlet mer cola og resten av varene jeg trengte og gikk hjem.

Kan en brus ha så mye makt over en person?
Brus?? Brus som vi forbinder med kos og hygge.

Jeg har aldri tenkt på at jeg var avhengi av cola.
Men det er jeg altså.. Og desverre er det ikke noe tilbud for oss colaavhengie, så vi kan bli kvitt vår avhengihet.
Vår avhengihet er vist ikke farlig nok..

Hmm.. La oss se litt på hva Cola er og hva produsentene driver på med..
Litt fakta og historie først kanskje..

Coca-Cola ble oppfunnet i Atlanta, Georgia av John S. Pemberton den 8. mai i 1886, opprinnelig som en såkalt cocawine, en alkoholholdig drikk som kombinerte kokain og vin.
Coca-Cola er en amerikansk brus som produseres av The Coca-Cola Company i Atlanta, USA. Coca-Cola er verdens mest solgte brus, samt et av verdens mest kjente varemerker.
Det sies at hvert år drikkes det nok Coca-Cola til å fylle hele Niagarafallene i tre timer.
Coca-Cola er den markedsledende produsenten i nesten samtlige land på kloden.

Til og med julenissen som de fleste i verden i dag kjenner han. Rød jakke, med hvit pels på. Er Coca Cola som har skapt.
Altså, klærne.
Det er ikke Coca Cola som har skapt nissen. Den har en historie eldre enn Coca Cola.
Men det er Coca Cola som først kom med den nissen vi ser på bildet under her. Han med den røde jakka med hvit pels på.

Ja, så veldig koselig.. Vi er mange som forbinder Cola som noe koselig. En deilig tørstedrikk på varme sommerdager. En god drikk til all slags mat og kos. 
Noen bruker cola som blandevann t.o.m.
Rom og Cola har vi hørt om de fleste av oss vil jeg tro.

MEN!!!!!

Så over til litt ubehagelig fakta..

 

Til tross for at President Abaraham Lincoln vedtok at all slaveri skulle opphøre fra og med 1.januar 1863 så…..

Coca-Cola Comapny kjøper sukker fra El Salvador som bruker barn i arbeid. Et arbeid som er både farlig og utbredt.
Opptil 9 timer hver dag stå barn ute i den varme solen å jobber, for å høste sukkerrør. Noe som krever at man bruker macheter og andre skarpe kniver til å skjære det med og strippe blandene av stilkene. 

Å arbeide på en sukkerplantasje er en av de farligste yrkene innen jordbruk som er.
Der jobber disse barna.. Dette burde Coca-Cola Company se og ta ansvar for.
De burde ikke kjøpe sukker fra slike plantasjer som driver med slaveri og barnearbeid.

Det antas å være så mange som opptil 30 000 barn som jobber innen disse sukkerplantasjene bare i El Salvador.
Og det enda til tross for at ElSalvador har en aldersgrense på 18år for farlige yrker, og 14år for de fleste andre yrkene.
Men til tross den regelen, så er det barn helt ned i 8års alderen som jobber i sukkerplantasjen.

Dette er et yrke med stor fare og skadeprosent.
Men til tross for det, så er medisinsk behandling ofte ikke tilgjengelig på plantasjene. Og barn må ofte betale for medisinsk behandling selv, om de skader seg.
Og det til tross for en bestemmelse i den salvadoranske arbeidskraftkode som gjør at arbeidsgivere er ansvarlig for medisinske utgifter som følge av skader på jobb.

Alt dette vet Coca-Cola Company om.
Human Rights Watch har utarbeidet en rapport og gjort undersøkelser på plantasjene, som er sendt til Coca-Cola Company. 
Men til tross for det, så fortsetter Coca Cola å kjøpe sukker som kommer fra disse plantasjene.

Coca-cola Company som er verdens ledende merkeprodusent, burde kunne bruke sin makt for å få stopp på dette.

Som at det ikke er ille nok at disse barna helt ned i 8 års alderen jobber på det som regnes som verdens farligste jordbruksyrke.
Så mister dem også viktig skolegang. Der de må møte opp på plantasjene under innhøstingen istedet for å gå på skolen.
Dette gjør at de går glipp av flere mnd undervisning hvert år.

Så hva gjør vi folk som drikker Cola? Jo, vi støtter barnearbeid.
Så lenge vi drikker cola, så vil Coca-Cola Company produsere det også.
Og så lenge dem produserer denne drikken, så vil de være avhengi av tilgang til nok sukker.

Ergo, barnearbeid og slaveriet vil fortsette, så lenge vi folk drikker drikken.

Men så var det den avhengiheta da.
Burde det opprettes sentre så folk kan få hjelp til å slutte med Cola?

Jeg har drukket Cola så lenge som jeg kan huske.
Huske da jeg var barn, så var det Cola jeg valgte når vi fikk velge brus.
Det toppet seg når jeg ble gammel nok til å kunne kjøpe Cola selv, uten at mine foreldre fulgte med.
Å jeg føler selv jeg er flinkere med tanke på at jeg har gått fra 2-3 liter cola pr dag, til 2-3 dl pr dag.

Men det vonde er, at jeg fortsatt viser min støtte til barnearbeid og slaveriet, til tross for at jeg ikke ønsker det.

 Gro Kristin Solum

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola

http://killercoke.org/crimes_el_salvador.php

http://www.hrw.org/news/2004/06/09/el-salvador-child-labor-sugar-plantations


P.s Noen klagde på at jeg hadde lagt teksten på midten, og at jeg skrev rotete.
Men sånn til info, så er jeg bare ei vanlig dame i gata, som skriver blogg om mine tanker omkring dette.
Der jeg også har tatt meg tid til å innhente litt faktaopplysninger.
Jeg er nok ikke verdens flinkeste i rettskrivning. Men det fratar meg ikke retten til å få skrive.
Så ikke vær så hard mot meg. Jeg skriver ikke dette for dere, men for meg selv.
Men jeg lar dere få lese det.

#cocacola #cola #coke #slaveri #slaver #barnearbeid #elsalvador #sukker #sukkerplantasje #avhengi #avhengighet #colaavhengig #barn

3 kommentarer
    1. Selv synes eg cola har mista mye smak. Kjøpte meg glass cola og det var ikke kulsyre i den, opplevd det flere ganger. Så eg driker det sjelden.
      Driker mer Pepsi Max.
      Har og refusert på brus, før kunne eg lett drikke 1,5 l i løpet av en dag. Av og til mer. Men holder med en pepsi max på boks av og til.

    2. Skremmende å lese om din avhengighet..( vanskelig for en vanndrikker å sette seg inn i ) Og veldig innteresant det om barnearbeidet…Det var ikke i mine tanker en gang.. så måtte dele det å legge det inn på sia mi ..Sikkert en tankevekker for mange ..

    3. Jeg var ikke klar over at jeg var avhengi selv, før jeg fant ut at jeg skulle slutte å drikke brus.
      Er nok mange der ute som er avhengige, men som ikke er klar over det.
      Ja, det er tragisk at så små barn må jobbe og slite for at vi “rike” skal få nyte cola.
      Så jeg håper dette får folk til å tenke seg om en ekstra gang før de velger å kjøpe brus. Og at det igjen bidrar til færre colaavhengige..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg