PAVLOVA..

Ja, nå skal Gro leke fin husmor som skal bake flott kake..
Det å bake kake er ikke min sterke side..

Først en oppskrift:

6 stk eggehvite

2 ts hvitvinseddik

4 dl sukker

1 ts maismel

1 ts vaniljesukker

Fyll:

5 dl kremfløte

5 dl ferdig vaniljekrem

300 g friske bær

Ja, så over til beskrivelsen da..

Først skal man skille eggene, hviten fra plommen..
Da trenger man ganske mange flere egg enn de 6 som står i oppskriften.. For gulen har en tendens til å sprekke, så det kommer litt gule i hviten.
Å da er det bare å kaste, å begynne på nytt..
Helt til man kommer på ideen om å ha 3 små skåler. En som man har hviten oppi mens man skiller den fra egget, en som man har plommen oppi om man greier å ha den hel. Og en skål man har hviten oppi om den berga. På den måten slipp man å kaste alle 6 eggehvitene om den siste egget sprekk..

Ja, æ veit at dette sikkert er noe alle vet, men jeg viste ikke. Så her gikk det 12 egg til kaka.. Vel å merke bare 6 i selveste kaka..

Så har man eggehvitene i miksern..
Mikser til eggehviten er stiv. Har så oppi hvitvinseddig, mens hviten fortsatt mikser.
Ja, hvitvinseddik ja.. Jeg tenkte det samme.. Hvitvinseddik i ei kake *himler med øya* Men gjør jo som det står i oppskrifta jeg fikk, så om det ødelegger kaka, så viste jeg jo hvem jeg skulle ta..

Så var det å ha oppi det andre da.. Sukker, vaniljesukker og maisenna, mens det fortsatt mikser.
Så skal det få mikse til du kjenner at sukkerkorna er oppløst. Det blir endel minutt det, for sukkret oppløser seg tregt..

Tro meg dere.. Den eggehvita der er rågod.. Så ikke lag dette mens unga er hjemme, for da må du dele med dem når du skal smake på røra som blir igjen i kommen..

Hell røra over i langpanna oppå bakepapir. Prøv å få den så rund som mulig.. Små søte topper som ikke vises alikavell når kremen kommer på, må man ha, sånn for syns skyld…

Skru ovnen på 250 grader. Når ovnen er varm nok, så setter du marengsen inn i ovnen på nederste rille, skru så tempraturen ned til 100 grader. Å lar den stå å steke i 1 time..

Føler meg som en tyv der jeg slikker på slikkepotten, uten å dele med unga, derfor lite bilde.. hehe

Når marengsen har kjølt seg ned etter stekingen, så har du på fyllet, og frukt og bær.
Her har jeg valgt jordbær og kiwi.. Men man kan velge så mye annet også..
Blåbær, banan, ribsbær, bjørnebær, appelsin, eple osv osv.. Ja, hva en har for hånd, eller tilgang til fra butikken eller egen hage 🙂

Gro Kristin <3

4 kommentarer
    1. Den så alldeles flott ut..skulle ønske jeg bodde nærmere , så en smak jeg kunne få….:-)

    2. May Kristin. Det hadde neppe hjulpet. Jeg bor like borti gata. Og inge pavlova har dukket opp her. Så jeg må vel lage min egen. 🙂 hilsen LineRene’e♡

    3. Line.. Samme reglene som gjelder for meg, gjelder for deg også. Så du får vær så god kom å hent sjøl om du skal smak. Ingen som invitere mæ opp til bakkan når dem lage masse godt… Såh…

      *Makan til utidig tvillingsøster*

      Gro Kristin <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg