Gro kan IKKE å lage marengskake..

Denne skal jeg aldri mer lage.. Den tar lang tid, og er ingenting for klønete meg å drive på med..
Jeg klarte rett og slett ikke få den fin..

Men her er mitt forsøk da.. 

Kakebunn:
3 eggeplommer
1 egg
80 gram sukker
2 ss hvetemel
1 ts bakepulver

Pisk eggeplommer og egget luftig, ha så oppi sukkeret.
Ha så oppi hvetemel og bakepulver..
Jeg bruker sikt, å sikter i mela, mens jeg rører forsiktig inn med slikkepotten. 

Så heller jeg røra i rund kakeform, str 26 cm.
Setter det inn i forvarmet ovn på 150°C midt i ovnen, å lar det steke 15 – 20 minutt.

Så lar jeg bunnen avkjøles. Da var det bare å finne plass i kjøleskapet da..
Oppå gårdagens middag, funker også fint..

Lager så marengstoppen:
3 eggehviter
180 gram brunt sukker

Pisk eggehviten stivt, ha så oppi sukkeret, å la det piske ca 10 minutt til det blir en kompakt tykk marengs.
Ha så oppi røra i rund kakeform, str 26 cm.
Sett det inn i ovnen som fortsatt er 150°C, midt i ovnen, å la det steke 60 minutt..
Imens får den første bunnen få stå i kjøleskapet å kose seg.

60 minutt er lang tid det.. Nesten en time det..
Så da får man tid til andre ting imellomtiden..
Jeg skifta gardiner på kjøkkenet mitt jeg.. Så nå er det retro i vinduet mitt.. 🙂
Se så fint.. 

Var veldig lyst ute, så da ble bildet litt mørkt, selv med blits.. Men dere ser nu litt hvordan det ble da:)

Men det tar ikke en time å henge opp gardiner..
Så da kan dere jo hakke opp litt pynt som skal oppå marengsen når den er ferdig:

50 gram peanøtter
50 gram mørk kokesjokolade

Hakk det opp i småbiter, som dere skal strø over marengsen når den er ferdig, mens den fortsatt er varm. 

 
Så var marengsten ferdigstekt..
Ta den ut av ovnen, å strø over peanøtt og sjokoladebitene..
Sett så marengsen inn i kjøleskapet for avkjøling..

Imens starter vi å sette sammen resten av kaka..

Først må vi lage en sjokoladesaus.

75 gram smør
100 gram kokesjokolade
100 gram melis
2 eggeplommer

Smelt smør og sjokolade på ovnsplata i en liten kasserolle..
Når alt er smeltet, så tar du det av plata, har oppi melisen, rør godt, så det blir en fin og jevn røre.
Så har du oppi eggeplommene..

Rør godt mens du har kasserollen over kaldt vann i vasken.. Ikke så mye at det kommer vann oppi røra da..

Så pisker du en liten boks kremfløte..

Sett sammen kaka:
Legg den første bunnen på et kakefat.
Ha på sjokoladesausen
Ha så på kremfløte.
Å helt til sist marengstoppen..

     

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg