Barndomsminner : Klappakake..

Da jeg vokste opp så brukte vi å være mye hos bestemora vår. Eller mor som vi kalte henne..
Og hver gang hun bakte brød og boller, så fikk vi klappakaka..

Det er en bit deig, som vi klappet flat, og stekte rett på ovnsplata..
Å så smurte vi sirup på, og gofla i oss..

Det er gode barndomsminner der <3

I dag har jeg laga klappakaka.. Men da av en “egenkomponert” deig.. Å så skjevler jeg dem ut, før jeg steker dem på stekepanna..

Det er ingen spesiell oppskrift.. Tar litt av alt..
Ca 75 gram smør/margarin
ca 1 1/2 dl melk
ca 1,5 ts tørrgjær
ca 4 ss sukker
ca 2-3 dl hvetemel..

Smelt smøret, og ha i melka.. Varm opp til passe tempratur. Kropstempratur.
Tilsett sukker, gjær og mel..

Knar det godt til deigen ikke kleber seg.. Setter det til heving ca 1/2 time..

Så er det bare å skjevle ut.. Eller du kan klappe dem ut, slik det skal gjøres 🙂
Jeg river av passe stykker på størrelse med en liten mandarin av deigen.
Skjevler den så tynn som jeg får til..

Så steker jeg dem i stekepanna på høy varme, uten smør eller olje..
Når det bobler seg på toppen, så er det på tide å snu klappakaka..

Nydelig med smør og sirup på.. Eller nugatti..
Selv har jeg vokst litt ifra sirup og nugatti, så jeg velger en god kjøttpålegg, salat, vårløk og hjemmelaget hvitløksdressing.

Kos dere <3

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg