Hjemmelaget surkål

Jula nærmer seg med stormskritt.. Men først kommer høsten.. 
Å med høsten starter de moro juleforberedelsene for oss..
Da skal det syltes og kokes i massevis her..

Først ute nå er surkåla.. Den starter vi med allerede i september..
Men dere skal få oppskrifta allerede nå 🙂

Grønn hodekål er ofte på tilbud i september. Da får man den helt ned i prisen av 2,50 pr hode..
Så da er det bare å kjøpe inn..
Vi kjøper alltid 10-12 hoder som skal gå kun til surkål, som vi fryser ned i plastbokser som vi har samlet gjennom året.


(Bilde lånt fra google til jeg får tatt eget)

Oppskrift:

1 hodekål middels størrelse
1/4 del vann
2 ss eddik 7 %
1 ss sukker

1 eple

1 1/2 ss karve

 Del hodekålen i 4 båter.. Ta bort stilken i midten.
Kutt så kålen i strimler. Syns du de blir for lange, så del de i 2..
Ha alt i kjelen, fyll så 1/4 del vann og ha i sukker, eple, eddik og karve..
La det hele putre ca 1-2 timer, til du ser surkålen får fin farge, og er mør.

Selv lager jeg store kjeler med surkål når jeg først er igang..
Har 2 digre kasseroller.. På 10 og 12 liter..
Har surkålen i små plastbokser å putter i fryseren..

Når jeg tar surkålen opp, så lar jeg den stå å tine et par timer først.
Så småkoker jeg den til alt er tinet og godt oppvarmet.
Til julaften tilsetter jeg litt ribbefett i surkålen og litt ekstra salt. For det syns vi er så godt 🙂
Ellers så tilsetter jeg god meierismør, for det gir god smak..

Gro Kristin <3 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg