Hjemmelaga gomme

Gomme er jo bare rågodt på vaflene og rista brødskive..
Aller best er det når man lager gommen selv:)

Gomme lager vi alltid massevis av til jul.. Men noen gang innimellom er det godt med gomme ellers i året også 🙂

Til jul lager jeg gjerne gomme av 12 liter melk.. Som vi gir bort til venner og familie..
Men denne gangen lager jeg bare en liten porsjon.. For nå lager vi bare til oss selv..
Det tar noen timer, men det er verdt det 🙂

2 liter H-melk
1 ss 7 % eddik (Jeg bruker 2 ss, for æ gidde itj å vent på ostinga)
                             *******
La melka koke opp, ta så kjelen av plata å tilsett eddiken.

Så setter du eddikmelka på plass på plata på svak varme.
Jeg bruker å ha 3 mynter oppå kokeplata, før jeg setter kasserollen med gommen oppå..  (3 femtiøringer vel å merke, for dem er ikke verdt fem flate øre. Og jeg sløser ikke med penga mine 😛 )
Det skal vist gjøre så at gommen ikke svir seg.. (Sikkert gammel myte, men har aldri prøvd uten myntene, og har heller aldri svidd gommen)
Når ca halvparten av melka er kokt inn, etter jevnlig røring.
Så har jeg oppi.. 

2 ts  Kanel
1 ts kardemomme
1/2 ts salt
4 ss sukker
1 ts vaniljesukker

Det tar ca 2-3 timer å koke inn gommen..

HUSK: RØR OFTE!!! (Hva har man mannfolk for)

Man kan også tilsette rosiner når gommen er ferdig, men fortsatt varm..
Det er fritt valg..

Og det som er ekstra moro, er at man kan fryse gommen..

Nam nam <3

Gro Kristin <3

7 kommentarer
    1. Myntene er for at kasserollen ikke skal stå rett på plata å svi seg.. Gammel overtro sikkert..
      Har aldri svidd gommen min, men har heller aldri prøvd å koke den uten å ha mynter på plata under kasserollen.. hehe

    2. Tusen takk for fin oppskrift ❤Har sent gubben på kjøkkenet for koking av 10 liter melk. Vi koker kun melk og eddik for å koke en god ost. GOD JUL 🎅💥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg