Dagens middag: Kjøttkaker i brunsaus med gulrotstuing.

Ja, i dag skal jeg ta for meg en hel middagsrett her. Hele prosessen med middagslagingen 🙂

Det første jeg gjør er å lage kjøttkakeblandingen.
Vi er en stor familie, så her bruker jeg 2 kjøttdeig.
Man kan bestemme selv hva type man vil bruke, kjøttdeig, karbonadedeig, svinekjøttdeig, kyllingkjøttdeig eller kjøttkakedeig som gilde har kommet med nå..

Men jeg bruker altså, kjøttdeig..

Da blander jeg :
2 kjøttdeig
3 ss potetmel
2 ts malt ingefærkrydder
1 ts malt muskattnøtt
1 stor klype maldon salt
Smak til med pepper..
3-4 dl melk..

Blander det hele og setter blandingen til sides i kjøleskapet, så smakene får godtgjort seg..

Så skreller jeg gulrøttene, og hakker de opp i små biter.
Da deler jeg gulrota i 2 på langst, deretter igjen i 2 på langst. Altså, 4 lange biter pr gulrot.
Så hakker jeg bortetter i passe tykke skiver. Og har det hele oppi en kasserolle, fyller med vann så det dekker gulrota, og tilsetter en klype maldon grovsalt.. Og setter det til kok. Så får det bare stå der å koke til gulrøttene er møre

NB! En klype for meg er når jeg tar alle fingrene oppi saltfatet og klyper til. Ikke bare 2 fingre.

 

Mens gulrøttene står å koker, så starter jeg med brunsausen.
Kjøttkakeblandingen står fortsatt å koser seg i kjøleskapet.

Til brunsausen bruker jeg :
Ca 200 gram meierismør.. (Du kan sikkert også bruke melange, men jeg foretrekker alltid meierismør)
Ca 50-100 gram mel.. (Jeg har oppi mel til at det blir en tykk graut av mel og smørblandingen)

Så rører jeg til jeg får den brunfargen jeg vil på sausen. Å tilsetter da vann til passe tykkelse.
Når sausen er slik jeg ønsker i farge og tykkelse, så tilsetter jeg 4 – 5 laurbærblader, 2 ts lys buljongpulver, eller 2 terninger med buljong.

 
 Når du kommer til dette stadiet, hvor jevningen er lys lys brun, så kan du lage fløtesaus av den.
Da tilsetter du bare litt fløte og melk, voila fløtesaus.. Som du igjen smaker til med salt og pepper.
Eller om du tilsetter pepperkuler, voila peppersaus..
Eller om du tilsetter kraft fra viltmat sammen med fløten og einebær, voila viltsaus..

Men jeg skulle ha brunsaus i dag da, så jeg fortsatte å brune den enda mer.
Og tilsatte vann, laurbærblad og buljongpulver.
Av og til så hender det at sausen blir lysere enn jeg tenkt, å da jukser jeg litt med kikoman sukkerkulør.
Brunsaus, skal være brun 🙂

 

Så er det bare å sette den kasserollen til sides, så den får stå å småputre, så den blir god, og all mel utkokt..

Så finner jeg fram kjøttdeigblandingen fra kjøleskapet, for nå skal kjøttkakene stekes.
Å etterhvert som de er ferdig stekt, så slenges de rett oppi sausen, så de får stå der å bli “gjennomkokt”
Som dere ser på bildene, så er kjøttkakene mine temmelig rå, når jeg putter dem i gryta.
Det gjør at de blir utrolig gode og saftige når det hele er helt ferdig:)

 
 

Så setter jeg potetene til kok.. Trenger sikkert ikke å legge ut noe oppskrift på det,
men jeg velger å gjøre det alikavell..
Finner poteter i mest mulig lik størrelse. Legger det i kasserollen, fyller vann så det dekker alle potetene.
Tilsetter en stor klype med maldon salt, og setter på lokket. Så får dem stå der å småkoke til de er ferdig.
Tar da stikktesten på dem. Når det ikke butter imot på gaffelen, så er dem ferdige.

Så over til gulrøttene igjen, dem skal jo bli til gulrotstuing..
Nå er de nok ferdigkokt, møre og gode.
Så da heller jeg det hele ut over en dørslag. Å lar vannet renne av seg.
Så lager jeg en smørgrøt oppi kasserollen.
Samme prosess som med brunsausen. Men at jeg denne gang ikke lar jevningen bli brun, og jeg tilsetter melk istedet for vann.
Og tilsetter ikke like mye, jeg vil ha grøten min tykk..
Å har så oppi gulrøttene som ligger å venter. Og smaker til med salt og pepper.

 
 

Da har man laget alt.. Venter bare på at potetene skal bli ferdige.
Så er det bare å servere..
Dekke bord, og finne fram tyttebærsyltetøyet imens..

Håper det smaker 🙂

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg