Gro’s hjemmelagde jule-leverpostei uten egg..

600 gram svinelever
600 gram svinefilee
6 ansjos
5 ss lake fra ansjosen
4 sjalottløk
2 ss sukker
1 1/2 ts allehånde
3 ts salt
1 ts pepper
2 pk bacon (Jeg bruker to slik pk av en 3.pack fra sverige)

170 grader midt i ovnen ca 1 time

Grovkvern svinelever og svinefilee.. Her måtte jeg fri til min søster Line, da jeg ikke har noen kjøttkvern.
Og min kitchen aid, som jeg sparer veldig til ikke er ferdig spara til..

Det var en ren fryd å bruke den kverna der. Jeg valgte den groveste..
Så jeg glemte helt å ta bilde mens jeg kvernet..
*Jeg bare må få meg en kitchen aid snart azz*

Å så var det bare å kom seg hjem fort, for gubben til Line truet med å ta fra meg røra.. Han ville vist lage julepostei selv..

Så blandet man inn alle krydrene og finhakket sjalottløk og moset ansjos i lever og kjøttblandingen..
Findelte en pk bacon, som jeg stekte, og hadde i røra..
 

Så fordelte jeg røra i 5 slike sølvbegre på 0,5 liter, som jeg kjøpte på Europris.

Så tok jeg den andre pakken med bacon, delte de ferdigskårne baconskivene midt på tvers..
Å la 3 skiver oppå hver av begrene med leverposteirøre..

Hadde dem så i den dypeste langformen til ovnen, puttet dem inn i den ferdigoppvarmet ovnen.
Helte ca 3 liter vann i formen. Å lot dem få steke i vannbad ca 1 time..

Disse kan fint fryses

Nydelig godt..

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg