Gro’s hjemmelagde lammerull..

Jeg bare elsker å lage mat. Helst vil jeg ha all pålegg hjemmelaga i jula.
Kjøttpålegg intet unntak..

Denne gangen var det lammerull vi laga..

1,2 kg slagside
1 kg lammekjøtt

1/2 løk
2,5 ts gelatin
1,5 ss salt
1/2 ts pepper
1 ts sukker
1 ts malt ingefær

Vi fant et fint stykke med slagside/lammeribbe, som vi skar ut bena på.

Så deler jeg lammekjøttet jeg kjøpte i tillegg i passende biter.. Ca 10 cm lange, og 5 cm brede..
Blander all krydret sammen med kjøttet og blander godt med hendene..
Kan være lurt å bruke engangshansker..

 

Så legger du kjøttbitene jevnt bortover slagsiden..
Kutter opp en løk i strimler, å har oppå før du ruller det hele sammen å syr.

Så er det bare å sy den sammen..
Her har vi brukt en tykk synål, hyssing og tang..
Det beste er nok å få tak i en kjøttnål.. Men man tager hva man haver, å smaken blir lik den.
Her var det kjekt med 4 hender da 🙂

Så la vi rullen i kjøleskapet natta over.. Slik at smakene får trekt godt inn i kjøttet.

Neste dag var det å koke rullen.. Da kler jeg den inn i et klede først og surret med hyssing.
(Hyssing får man kjøpt på vanlige dagligvarebutikker)
Koker opp vann, legger nedi rullen.
Lar den få ligge i vannet å trekke ved ca 90 grader i ca 1,5 time..

Lar så rullen få hvile 20 minutter, før jeg legger den i presse..
Jeg bruker å legge min rull oppi en brødform først, om den er såpass stor at det blir bra.
Slik at jeg får den firkantete formen på pålegget.
Der får den ligge ett døgn.
Så er det bare å smake..

Den tåler å ligge i fryserboksen..

Nam nam..

Gro Kristin <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg