Ryper, en delikatesse..

Rype er jo bare nydelig godt når man får det til riktig..

Her er oppskrift på dagens rett..

4 stk ryper
4 sjalottløk
2 ts timian
4 einebær
50 gram meierismør
1 boks creme fraiche
3 dl hvitvin
100 gram bacon
3 fedd hvitløk
Grov salt – grov pepper

Først deler jeg opp løken i små små biter.
Har det i gryta med smøret, å surrer det til det blir gyldent.
Så har jeg oppi timian, eiebær, creme fraiche og vin.
Lar det få stå å småputre litt, mens jeg steker baconbitene til de blir sprø.
Hvitløken renser jeg, og bare klemmer den flat lett med en kniv, å putter den oppi hel.

Så bruner jeg rypene lett.. Å har dem i gryta.
Der får de stå å småsurre.. Det skal ikke koke. Bare så vidt dukke opp en boble innimellom..
Slik får den stå å kose seg i ca 45 minutt..

Imens lager jeg poteter og appelsinrømme.

Kutter appelsinen i passende skiver. Etter å ha delt de i båter.
Å har de oppi et beger med rømme. Salt, sukker og pepper..

Potetene valgte jeg å karamellisere..
Det finner dere en fin oppskrift på her.

Når rypene er ferdig, så tar jeg dem ut av gryta, og siler sausen i en dørslag.
Så bruner jeg litt smør og mel, og bruker sausen som kraft til sausen.

Nydelig..

Vel bekomme..

Gro Kristin <3 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg