Pannacotta..

Dagens dessert.. Nyttårsaften…

Dette er en av mine favoritter..
Så veldig enkelt å lage.. Å man kan variere med de smaker man vil..

Oppskrift:
2 vaniljestenger
1 liter kremfløte
125 gram sukker
10 plater gelatin

Legg gelatinplatene i kaldt vann..
Snitt vaniljestengene på langst, å skrap ut frøene.
Ha kremfløte i en tykkbunnet kasserolle, ha i vaniljestangfrøene og stengene, og sukkeret.
Varm opp til kokepunktet..

Rør inn gelatinplatene en etter en.. Ellers kan de lett klumpe seg, og det blir vanskelig å få de oppløst.

Så er det bare å ha det i pene glass eller skåler.

I dag valgte jeg blåbær, jordbær og kiwi som smaker.
Da har jeg først i blåbær i glassene, å heller over røra.
Det blir nok røre til ca 6 glass..

Så setter jeg de kaldt. Der får de stå et par timer, eller til vi skal servere dem.
Så lager jeg en saus av jordbæra og kiwien..

1 beger friske jordbær
3 kiwi
1 dl sukker

Sukkeret må smakes til, da jordbæra kan være søt fra før. Den vi kjøpte var veldig sur.

Har alt i en mikser, å bare miks i vei til det blir en fin saus.
Som jeg deretter siler ut i en dørslag. For å få bort alle klumper.
Så har jeg i saus oppå pannacottaen, til glasset er helt fullt..

Serverer resten av sausen i et sausenebb ved siden av..

Nam nam..

Gro Kristin <3

4 kommentarer

Siste innlegg