Gro’s fristelse, lavkarbo..

Når man skal leve på lavkarbo, så hjelper det å bruke fantasien.
Ungene ville ha lasagne i dag, men så var det å finne en lasagne jeg også kunne spise da.
Så da stakk man hode i kjøleskapet å tok hva man hadde..

Fy fletta det angrer vi ikke på nei..
Gud for ei nydelig formgodt jeg greide å “mekke” sammen..

500 gram kjøttdeig
1 squash
2 avokado
1 stor rødløk
1 rød paprika
4 tomater

Hvitsausen:
50 gram ekte meierismør
2-3 ss mandelmel
2,5 dl kremfløte
2 tubeost, her velger jeg Kavli bacon og Kavli Bacon & pepperost.
2 fedd hvitløk
1 ss hjemmelaget italiensk krydderlanging (Oppskrift finner du her)

Revet Jarlsbergost på toppen


(Bildet viser 2 pk kjøttdeig, vi brukte bare en pakke)

Framgangsmåte:
Stek kjøttdeigen..
Finkutt løken, paprikaen og surr det lett sammen med kjøttdeigen..

Legg avokado, squas og tomat som du har skåret i skiver, lagvis i rekkefløge.
Det går fint å få til 3 rader iformen..

Ha så kjøttdeigblandingen over det hele..

Hell så hvit/ostesausen over der igjen. Syns du sausen er for tykk, så ikke fortvil,
den vil bli tynnere når den får blandet seg med alle de andre godsakene i formen..

Strø over med ost.. (Jeg la de over i skiver jeg)
Og gjerne litt av urteblandingen der igjen..

  

Sett det midt i ovnen på 200 grader i ca 40 minutt, til osten får en fin gylden farge..

  

Server med god fargerik frisk salat 🙂
Dressing trenger man ikke, for den er så veldig god den sausen i formen.

Nam nam..

Gro Kristin <3

3 kommentarer
    1. Hei! Super oppskrift som frista mye. Untatt squashen, da jeg har dårlig erfaring med squash etter at den bløtla fullstendig middagsmaten (lasagne med squash, cottage cheese, kjøttdeig og ost (i stedet for pastaplater). Hvordan ble squashen i denne oppskriften? Og hvis ikke maten din ble dynkvåt, hva gjorde du rett? 😀 og siste spm: hva annet enn squash kan jeg bruke? 🙂 mvh Marita! 😀

    2. Hva jeg gjorde rett vet jeg ikke 🙂 Godt ble det iallfall 🙂
      Hva annet man kan bruke?? Hmm.. Nå har ikke jeg laga denne retten før.
      men ville prøvd evt søtpotet, aubergine, gulrot, kålrabi, ja, man kan nok prøve hva man vil her..

    3. strø salt over den oppkutta squashen og la den ligge 15 min, så trekker vannet ut og det blir ikke så blaut i lasagnen 🙂 eller så kan du steke den ført, da trekker vannet ut og blir liggende i pannen. Jeg salter alltid og lar det ligge på kjøkkenpapir 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg