Kan være lurt å ha varme på grillen da!! Norges Grillmester episode 1.

Da har episode 1 av Norges Grillmester vært på tv.. I går kveld, mandag 13 april. kl 20 på tv2.. (Reprisen kommer løradag 18/4 kl 13)

Så nå har vi lov å skrive litt om våre egne opplevelser omkring opptaket fra første dag.. Som dere fikk se som 1. episode av Norges Grillmester.. 


(Les NB! nederst på siden)

Først kan jeg fortelle litt om gårdagen..
Jeg og Line dro til Oslo tidlig.. Vi ville ha en rolig og fin dag, med minst mulig stress..

Jeg var veldig nervøs før første episode, men som deltager i et realityprogram, så fikk vi alle tilbud om å få komme til infomøte med tv2’s egen psykolog.
Ei veldig trivelig og dyktig dame..
Hu vet hva hun snakker om, og vet akkurat hvordan hun gjør jobben sin.
For etter en stund der, så var jeg veldig mye mer beroliget, og kjente jeg bare gledet meg til kveldens premiere.

Vi skulle jo på PREMIÆREFEST for Norges Grillmester.. For å se første episode av Norges Grillmester..
Gleda oss så ille..
Tror aldri jeg har forberedt meg så bra for en fest noen gang.. ALT måtte være perfekt 🙂

Har styra i flere mnd for denne dagen.. Kjolen er fra www.igigi.com (Jeg var heldig å fikk kjøpe den av ei snill dama billig og ubrukt)

Sko, veske og hårpynt er kjøpt fra ebay faktisk..

Line sin jakke og bukse er kjøpt hos H&M, skoene er Marco Tozzi, topp fra Lindex og smykke fra butikken Neon i Fredrikstad.

Vi fikk mange koselige tilbakemeldinger på antrekkene våre.. Slikt liker vi 🙂

Det ble en heidundrandes premierefest. Der møtte vi de andre deltagerne igjen og folket fra crewet og Rakett som står bak produksjonen av Norges Grillmester.

En riktig herlig gjeng..


Foto: Espen Solli /Tv2 (Les NB! nederst på siden)

Så over til hvordan det var for oss den dagen vi filmet inn episode 1..
Så her har jeg funnet frem mine egne notater 🙂

Jeg og Line dro jo “bare” på husmorferie vi..
Dette sku bli moro ja.. Å grille kan da ikke være vanskeligere enn å kokkelere på kjøkkenet hjemme vel..
En grill er jo som en ovn den, bare at den står ute..

Jatta..
Vi starta dagen med å få en kort innføring i hvordan tenne en grill, og hvordan en grill fungerer..
Så var det å komme inn i opptak”rommet”.. Vi var jo ute under tak da.. I et digert partytelt, med masse flott utstyr.
Så ble vi presentert for programleder Stig Henrik Hoff, som igjen presentrerte dommerne for oss som var Espen Lie og Jonas Lundgren..
2 profilerte kokker som er svært kjente..

Jeg ble jo helt kjendisstuck bare av å stå der å høre på dem..
HØRE sjø.. Som om at jeg fikk med meg noe.. hehe
Dagens oppgaver fra først fingermat og deretter signaturrett..

Fra før har vi jo sendt inn mail til våre kontaktpersoner i Norges Grillmester å skrevet opp oppskrift og hva vi trengte til disse rettene..

FINGERMAT?? Ka i alle dager er det?? Tapas??
Har da aldri laget fingermat jeg..
Og jeg og Line lager jo ganske så ulik mat i hverdagen, så da var det å finne på noe vi begge kunne være enig i, og som vi trodde kunne slå ann.
Vi ante jo ikke hva disse dommerne var ute etter..

Jatta, så på kort varsel og en lang tlfsamtale så fikk vi miksa fram noe vi trodde kunne bli bra..

Så var det signaturretten da..
Vi har da ikke noe signaturrett vi..
Å nå skulle vi grille.. Er ikke snakk om familiegryter da..

Så hva skulle vi finne på da..
Joda, vi miksa litt av det vi selv syns er godt og som vi mente vi var god på..
Å så var det en del diskusjon omkring hvordan det skulle danderes..

Vi var enige om at vi skulle lage biff, med sweet twin saus, asparges og potetbåter.
Man skal jo ikke overdrive med masse vissvass på fatet heller, biffen må få komme til sin rett..

Ehhh….

Så der sto vi da..
Ikke skjønte dommerne fingermaten vår. Det skulle jo være lun, lettgrillet rå laks, med salat og dillpletter og en rømmedressing over..
Gikk jo ganske greit det.. Men det var vist ikke godt nok som fingermat da..
Å dommerne mente laksen var for lite stekt.. Men herregud da, den skulle jo ikke stekes mer heller.. hehe

Jaja.. Da vet vi det til siden da.. Stek fisken…


Foto: Unn Grethe Berge/Tv2 (Les NB! nederst på siden)

Så var det biffen da..

Et veldig godt tips fra Line personlig.. Sørg for varme på grillen.. Godt med varme..

Line sto der over biffen, som hun hadde lagt ytterst på grillen. Kulegrill..
Ikke hadde hun tilgang til tidsur, eller noe slikt..
Så der sto hun da, å telte sekundene, slik at biffen skulle stekes nøyaktig slik hun pleier. 1-2-3-4 osv osv

LINE KAN Å STEKE BIFF..

Men i en slik presset situasjon, utanfor sitt eget kjøkken.. Så er det jammen ikke enkelt..
Alt skal bli ferdig innen tiden.. 45 minutter..
Det er masse folk, kamera og masse forstyrrelser..

Å så måtte det jo se bra ut på fatet, så det var viktig å få riktig stekemønster, TRODDE VI..

Så resultatet ble jo en ganske så rå biff på ene siden, og ganske så gjennomstekt på andre siden, men med godt mønster da.. hehe
Grillet på en grill med alt for lav varme..

Husk, lokket på kulegrillen er ikke for å lempe over om det flammer over. Det er for å få opp tempraturen på grillen det..
Noe vi fikk god innføring i FØR vi startet å grille.. Hvor den informasjonen lagret seg, må gudene vite.
For det havnet ikke i MITT hode hverfall..

Jaja, så gikk det sånn denne gangen da.. Vi er nu i hvertfall blant de 10 beste parene da.. hehe
Å gud så moro vi hadde det..
Men den husmorferien skjønte vi etter første dag, var bare å drite i.. Dette var jo alvor det..

Jeg sov ikke den natta!!!

Hvordan går det i neste episode da tro??
Det blir spennende å se..

Men uansett hvordan det går, skal dere vite at vi kosa oss under hele opplegget..
Så får vi se da, om to enkle husmødre, som lager mat for kun familie, venner og kollegaer, duger for profilerte kokker som dommere 🙂

*Jeg er glad for å ha mann og barn som liker maten min*
Iallfall sier dem det da..
Om det er for husfredens skyld, har jeg ingen planer om å finne ut.. <3

Gro Kristin <3

NB! Bilder og tekst kan ikke kopieres uten samtykke fra Damer for faen og Tv2. Dette i ihht til åndsverkloven og copyright.

2 kommentarer
    1. Så herlig ! Jeg så sesong 1, nå kjenner jeg at jeg må inn å se denne på sumo! Kan ikke vente på reprisen. Skal bli gøy å følge her 🙂

    2. Flirer godt nu,du skulle jo hööööööööööre etter å ikke sikle etter dommeran di tullsjur,men dere gikk jo videre,å e jo hele vitsen,så noe riktig gjorde dere iallefall,så neste gang er grillen varm,bare ikke för varmt da så alt brennes…hehe.
      men riktig stolt av dere,å gleder meg til dere sender kopi av cd til oss 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg