Roatbiff med epler, rødkål med ingefær og nydelig fløtesaus.

Dette var nydelig godt..
Først stekte jeg en stor bit mørbradbiff på stekepanna, så den fikk fine brune kanter.
Så lagde jeg en god marinade av:

2 ss brunsukker
2 ss meierismør
2 ss wortcestersaus
1 ts grovpepper
1 klype Maldon salt
2 ss grov sennep

Kok opp dette i en liten kjele, til sukkeret er helt oppløst.

Heller dette over kjøttstykket.
Kutter opp 3 epler i båter, som jeg legger rundt..

Lar dette steke på 180 grader i ca 1-2 time. Alt etter hvor stort kjøttstykke jeg bruker.
Kjernetempraturen viser ca 70-80 grader.

Mens kjøttstykket står i ovnen, så lager jeg rødkål.
Finkutter 300 g rødkål
2 røde løk
8 skiver rødbeter
ca 3-4 cm finraspet fersk ingefær.
Lar dette få putre i ca 1 time, med 3 dl vann..
Kåla skal bli helt mør.

Sausen lager jeg til slutt..
Da bruner jeg lett maierismør og litt hvetemel.
3 ss smør og 4 ss mel.
Har i litt av den gode krafta fra steika med eple.. ca 1 dl.
Moser et par båter å har oppi.
Så har jeg i matfløte til passe tykkelse.
Tilsetter ca 1 ts med peppermix, gjerne nykvernet..

Nydelig godt.. Til denne retten trenger du ikke poteter.
Men mannen min er vist avhengi av poteter, så jeg kokte et par til han..

Gro Kristin <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg