Gro’s Lammefrikasse.. Barnsdomsminner..

Dette er jo bare så nydelig godt. Og hører så absolutt til påsken.
Jeg var veldig spent på om ungene ble å like det. Men det ble ingen problem. De åt med god lyst.
Dette vekker minner fra min mormor i Narvik.. Lammefrikasse og hønsefrikasse…
Hønsefrikasse lager jeg på nesten samme måte..

Vi startet tidlig i dag.
Kl 12 satte vi lammekjøttet til koking.
1,5kg lammestek som vi skjærte opp i passe store biter. La det i kasserolle, fylte opp med vann så det dekte kjøttet + litt til.
Tilsatte 3 stilker med timian, 3 fedd hvitløk som jeg bare knuste, 4 laurbærblader, en stor klype maldon salt (vil tro ca 1 spiseskje), 10 pepperkuler.
Dette fikk stå å småkoke i 3 timer..

Så tok jeg 100 gram meierismør
ca 100 gram hvetemel.
Smeltet smøret, tilsatte melet.
Hadde oppi 1 liten boks kremfløte.
Ausa så over kraft fra skjelen med lammekjøttet som har stått å koke så lenge, til passe tykkelse.
Hadde så oppi 5 gulrøtter som jeg har skrellt og delt opp i 4-5 biter.
2 stilker stangselleri som jeg også har kuttet i biter.
2 gule løk som jeg har delt i båter.
Har så oppi kjøttet..
Lar dette få stå å småputre til gulrøttene er møre og fine..

Serveres med potet og flatbrød..

Gro Kristin <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg