Gro’s eplekake..

Enda ei kake jeg lærte å lage som tenåring.
Oppskrifta fikk jeg av min lærer på skolekjøkkenet.
Jeg var så glad i kaka, så hun sa at denne oppskriften skulle jeg få til odel og eie og sette mitt navn på.
Det var ei oppskrift som hadde vært i hennes familie i mange mange år, som hun fikk av sin bestemor.
Så denne deler jeg med glede. En nydelig saftig deilig eplekake <3

2 egg
2 dl sukker
1 dl melk
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

3 epler
2 ss sukker
1 ss kanel

Rund form 24cm
180 grader i 45 minutt, nederste rille i ovnen.

Først blander jeg de øverste ingrediensene til en fin kakerøre.
Heller røra oppi en rundform, som jeg har smurt.
Så deler jeg eplene og tar ut kjerna og kutter de i skiver.
Noen ganger velger jeg å skrelle eplene, mens andre ganger, slik som nå får skallet være på.
Alt etter hvilke epler jeg bruker.
Så har jeg epleskivene oppi en liten pose, tilsetter sukker og kanel, og rister godt.
Så over til det klissne arbeidet. Ta opp bit for bit, og dytte det nedi røra i formen..
Så er det bare å sette det inn i forvarmet ovn i 45 minutter.

Den er best når den serveres varm med is til..

Nam nam..

Gro Kristin <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg