Gro’s hjemmelagde jordbærsirup

Denne ble jo bare nydelig god da..
Veldig godt på pannekaker, i kremen på kaka, på desserter og is. Ja, og hva annet man måtte føle for.
En velig forenklet oppskrift..

I dag lagde jeg en stor posjon..
6 beger med jordbær.
2 liter vann
2 kg sukker
2 sitroner
1 klype salt

Jeg bare slenger all jordbæra i kjelen, med stilken på.. Heller over vann
Lar det få koke til bæra mister farger. Moser bæra også, for å være sikker på å få med all smak.
Heller så røra over i et dørslag, som jeg har lagt en kopphåndkle oppi, for å sile ut bæra.

Har så oppi sukkeret, og saften fra sitronene og en klype Maldon salt.
Dette får stå å putre til det blir litt tykk. Her bruker jeg strektesten å et fat.

Så heller jeg det over på flasker som er kokt og varme. Har på toppa så det blir vakum.

Uåpnet så holder denne sirupen seg i mndvis.
Men etter at det er åpnet så må det brukes innen kort tid. Så jeg anbefaler å ha det i mindre flasker.

Vel bekomme..

En riktig god sommer ønskes fra Gro Kristin <3
 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg