Gro’s hjemmelagde eplechutney..

 

 

10 epler fra en hage i Trøgstad.
2 dl eplecidereddik
200g Sukrin Gold eller brunsukker
1 stk finhakket rød chilli
2 ts finhakket fersk ingefær
2 fedd finhakket hvitløk
skall og saft av 1 sitron
1/2 ts salt
1/4 pepper

 

Først sendte vi unger av gårde på epleslag..
Neida, vi var å plukket eplene ærlig og redelig i Trøgstad hos min veninne Ninia..
Så bar det hjem..
Epler fra norske hager passer perfekt til å lage ulike chutney’er med. Denne gangen lagde jeg en vanlig standardchutney.

Skrelte 10 hageplukkede epler. Kjernet de ut, og delte de i båter og biter.
Hakket opp chilli, hvitløk, ingefær i små små biter.
Slengte alt i en kasserolle, og hadde oppi resten av det som skulle oppi..
Satte kasserollen på plata, å lot det få stå å putre i ca 15-20 minutt.

Et lite tips.. Jeg holdt tilbake litt epler, ca 4 stk.. Som jeg puttet oppi de siste 10 minuttene. Slik at det blir noen lyse biter i chutney’en.
Det er ikke noe man må gjøre ,men jeg syns det ser pent ut og gjør litt ekstra.

Imens det kosa seg, så vasket jeg to glass, som jeg hadde inn i stekeovnen på 150 grader i ca 10 minutt..
Så var det å ta de ut, og ha oppi den varme chutneyen, å skru igjen lokket. Da blir det vakum, så det holder seg lenge lenge.
Når jeg åpner glasset til jul, så vil den holde seg hele romjula.
Som oftes er den tom lenge før “utløpsdato” 🙂

Nydelig godt på kjeks og ost, eller til skinkesteka.

Gro Kristin <3
 

4 kommentarer
    1. Hmmm…plukka tre poser med epler hos ei venninne i dag….lurer litt på om jeg skal prøve denne oppskrifta….hvor store , eller rettere sagt , hvor me rommer de glassene du bruker til denne oppskrifta…m.a.o. hvor mye chutney blir det?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg