Gro’s hjemmelagde tomatpurè og hakkede tomater

Hei igjen..
I dag har jeg prøvd meg på tomatpurè..
Resultatet ble som så til så. Men smaken er der.
Så da deler jeg det jeg har laget..

Som jeg nevnte på mitt forrige innlegg så er jeg gjennom en livstilendring, som gjør at jeg må endre litt på oppskriftene mine.
Denne gangen hadde jeg ingen oppskrift fra før, så her måtte jeg bare fantasere vilt.. Kanskje derfor det ikke ble som jeg ville.
Dere får bare si ifra om dere har en oppskrift på tomatpurè jeg burde teste ut. Så gjør jeg det så gjerne.
Men blir da å bytte ut evt sukker med sukrin 🙂

Her har jeg brukt 2 kg tomater.. 1 kg fra butikken og 1 kg fra min egen tomatplante av typen 100/1000..
Delte tomatene, å hadde de i en kasserolle.
Tilsatte 1 ss Maldon salt
1 ts grovmalt pepper
2,5 dl sukrin gold
2 ss olivenolje
2 ts atamon

Først kokte jeg opp tomatene i ca 1 time.
Helte tomatene over i en sil, å masserte ut mesteparten av kjøttet av tomatene.
Hadde “avfallet” over i en liten kasserolle som jeg lagde hakkede tomater av og tilsatte litt av min hjemmelagde italienske krydderblanding i.

Over til tomatpurèen igjen..
Hadde så oppi resten i oppskrifta, forutenom atamon. Lot tomatpurren putre i ca en time til den ble litt tykkere.
Den ble ikke så tykk som jeg ønsket. Men smaken er der. Hadde i atamon helt til slutt.
Helte så over i glovarme glass som jeg har vasket og “stekt”.

Gro Kristin <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg