Gro’s dynegrøt.

Dette er en standard oppskrift.. Men jeg har gjort litt om på tiden og temperaturen for å få den som jeg vil 🙂

Skru ovnen på 100 grader. Så den er varm til du er ferdig med det du nå skal gjøre før grøten skal inn.

Så starter du

2 dl Geisa risengrynsgrøt.

4 dl vann

Bland dette i en tykkbunnet kjele og la det putre på litt over middels varme, til vannet er kokt inn.

Tilsett

1 liter H-melk

1 vaniljestang som du deler på langs

1 liten klype (1/2 ts) maldon salt.

Kok dette raskt opp. Rør hele tiden.

Når det begynner å koke. Setter du på lokket.

Setter kjelen inn i ovnen på nederste rille på en rist. Skru så ned temperaturen til 75 grader.

Der kan grøten få stå i 3,5- 4 timer, mens du gjør andre nyttige ting, eller rett og slett ingenting..

Når grøten er ferdig, gjør du som vanlig. Tar på en klatt smør, sukker og kanel.

 

Et lite ekstratips..

Til jul har vi rosiner på grøten.

Da tar jeg litt rosiner i en liten smørkasserolle  har oppi litt vann og koker det raskt opp.

Slår ut vannet og strør litt rosiner over grøten. Kjempegodt.. Dette har jeg med meg fra min mormor.. Så dette er gode barndomsminner ❤❤

 

Gro Kristin ❤

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg