Gro’s grove fullkornsbrød

 

Dette er et nydelig og sundt brød.

I sommer var jeg en liten tur til Trøndelag på ferie med guttungen. Der fikk jeg smake et nydelig godt brød av min ekssvigermor. Og var heldig å få oppskrift. Det er den oppskriften jeg har brukt her  men med min egen vri 🙂

650 g fullkornsmel

100 g linfrø

50g chiafrø

1 pk gjær

1 liter linken vann

1 ss matolje

1 ts salt

Bland alt dette så det blir en løs grøtaktig røre. La det få stå å svelle i ca 1 time..

Tilsett så..

250 g sammalt hvete

60 g solsikkekjerner

60 g gresskarkjerner

50 g havregryn

Rør det godt sammen. Det blir en løs klissete deig. Fordel det i 2 godt smurte brødformer. La det få stå å heve ca 45 min.

Stek det midt i ovnen på 225 grader i 40 minutt.

Snu brødene i fomen og stek de i ytterligere 15 min..

 

Smakes helt nydelig. Er sundt og mettende..

Velbekomme

Gro Kristin ❤

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg