Gro’s hjemmelagde enkle julesylte.

Julesylte laget på enkel måte. Her trenger man ingen fancy utstyr og presse.
Først fant jeg frem en liten ribbe uten bein/sideflesk som det så pent heter. Og 3 svinekoteletter.
Tok av bein fra kotelettene, delte kjøttet i passe biter. Noen lange, noen korte.. Ca 2 fingre tykke..
Skar av svoret på sideflesket, å kuttet kjøtt og flesk i en til to fingertykke remser på tvers..
Hadde alt i en egen komme..

Lagde en krydderblanding med:
3 ss gelatinpulver
1 ts pepper
2 ts salt
1 1/2 ts allehånde
1 ts malt nellik
1/2 ts muskattnøtt
2 ts malt ingefær

Blandet alt godt inn i kjøttet..
La svoret oppned i en brødform som jeg dekte med aluminiumumsfolie. Ha i et godt stykke, så det er langt over sidene. Det vil du trenge etterpå når du skal pakke over på toppen. (På bildet er det plastfolie. Men byttet ut det da)

Så la jeg det krydrete kjøttet med strimlene på langs. Fylte hele formen.  Brett folien fra sidene over..
Legg så en bit folie til over det igjen.. Den må gå godt nedover sidene..
Dette for at formen skal snues oppned, når den skal inn i ovnen nå..
Slik at det ikke kommer vann inn i formen, på kjøttet..

Ja,vann.. For når du har fått formen inn i ovneni den dype stekeplata. Så skal du fylle på med vann..
Det er for at sylta skal “stekes” i vannbad, på nederste rille.

150 grader i 1 time.. Deretter skrur du ned temperaturen til 90 grader i 2 timer..

Ta ut forma. Snu den på rett siden igjen.. Ta bort det øverste laget med folie. Men ikke den folien som ligger i forma inntil kjøttet..

Så finner du frem en brødform til, som du setter oppå, Dette for press..
Fyll den med noe tungt. Murstein eller noe. Eller gjør som meg. Gå å stjel beltene til unga, å stram rundt så hardt du greier. Så setter du det hele kaldt til neste dag..

Neste dag er det å ta ut sylta, for å dele den i to, å selvsagt prøvesmake..

Gud bedre meg vel for noe så godt.. Den var saftig og god. Nydelige smaker..
Så nå skal den få ligge i fryseren frem til nærmere jul..
Gleder meg så veldig 🙂

Gro Kristin <3

3 kommentarer
    1. Nesten som jeg skulle gjort det selv,men jeg kjøper familieribbe så har jeg både koteletter og flesk.Litt mer arbeid med å ta ut bena.

    2. jeg stekte den også i vannbad.La bakepapir i formen.Har en sånn form i støpejærn med presse.Trenger ikke sette den på hodet.Funker fint.Veldig god rull😋

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg