Gro’s hjemmelaget smør.. 🧈

Her om dagen lagde jeg mitt eget smør.
1 boks rørosrømme (Du kan fint bruke seterrømme)
1 stor kremfløte.
Tilsatte 2 klyper maldon salt på slutten etter jeg hadde vasket ferdig smøret. For ekstra salt smør. Og for å ha saltkorn.

 

Framgangsmåte:

Ha rømme og fløte i miksmasteren. Pisk til du ser det blir til smør ca 15 minutt. Det vil komme mye “melk” ut av smøret. Ikke kast det, er godt å ha i vaffelrøra.

 

Så samler du smøret i en beholder. Å skyller den under rennende kaldt vann. Mens du knar i smøret. Det er for å få ut resten av kjernemelka/saup.

Tilsett så salt. Holder med 1/2 – 1 ts salt til denne mengden. Men jeg tilsatte et par klyper maldon salt for ekstra salt og saltkorn. Så dette smøret brukes kun i matlaging som steking og slikt.

Men det ble så godt at man trenger ikke pålegg om man har det smøret på hvetekaka.

I dag testet jeg smøret i stekepanna når jeg stekte laksefilet..
Jeg var veldig spent. Da jeg har bare ei gammel panne der fisken har det med å sette seg fast.
Men nei, ble så utrolig bra. Og pga alt saltet, så trengte jeg ikke å salte mer på fisken.

Beste smøret jo. Så heretter er det slutt på å kjøpe ferdigsmør i pakker 🙂

Må bare få tak i slik fin smørboks, som lager fint mønster i smøret 🙂
Tar bare ca 20 minutter å lage eget smør. Og i tillegg får man god myse til vaflene 🙂

Kom gjerne med forslag til hva mer det er godt å lage av kjernemelka 🙂

Gro Kristin ❤

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg