Gro’s Kimchi

KIMCHI 🔥🔥🔥

Når man har masse kinakål igjen. Og det nærmer seg at den må kastes om man ikke bruker den opp snart. Da er det fint å lage kimchi…

Kimchi er koreansk tilbehør til alt mulig. En slags veldig sterk konservert salat.
Slik som svenskene som lager sursalat til pizza.

Her tar man hva man har. Men skjønner jo at ikke alle har så mye rart i skapene sine som meg.
Så legger ved litt bilder..

Nå går det mest på øyemål hos meg. Men fins mange fine oppskrifter om man spør han Google.
Men ca dette brukte jeg denne gangen..

2 ss chilipasta
2 ss hvitløkpasta
6-7 ss kuttet fersk ingefær i olje ( Jeg kaster lite mat. Så når det er lite ingefær igjen. Kutter jeg det opp i små strimler, legger på glass og heller olje over)
2 ss chiliolje (Her, samme som med ingefær)
2 ts chilipulver
10 ss brunsukker
4 -5 ss soyasaus
2 – 3 dl risvineddik. Her tok man hva man hadde, så det ble sushi-risvineddik..

Rør alt godt, så pasta og det løser seg opp.

Jeg bruker også vårløk, hvit reddik og gulrot i..
Men det var jeg tom for denne gang. Så det ble bare kinakål og rødløk i denne.

Så tar du av ett og ett blad fra kinakålen. Smør på litt av blandingen oppi den siden på kålen som er bøyd, som en “skål”. Legg bladet oppned i en beholder. Samme med neste blad. Å så bygger du deg opp i beholderen lagvis med innsmurte blader. På den måten vil bladene få litt røre på begge siden. Legger også litt strimlet rødløk mellom lagene..

Legg på lokk, sett det kjølig..
Så er det bare å ta litt når du vil ha det til mat.
Er godt til både fisk, skalldyr, kjøtt, fugl og vegetar.

Holdbar hvertfall 2 uker..

Kimchi er noe man enten liker, eller ikke liker..
Men jeg advarer.. Det er STERKT!! 🔥🔥🔥

 

Gro Kristin  ❤

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg