Gro’s startkjeks

 

Startkjeks, avletter, rømmebrød.. Kjært barn har mange navn..

Denne oppskriften har jeg satt sammen selv etter å ha studert flere og testet meg litt frem. Disse er virkelig gode. Passer godt til ostebordet 🙂

 

3 dl kremfløte

3 dl seterrømme

6 dl kaldt vann

1 strøken ts salt

6 ss sukker

1 ts kardemomme

8 dl hvetemel

Rør sammen vann, rømme og fløte. Tilsett salt, sukker og kardemomme. Bland det godt.

Sikt hvetemel og rør sammen til en tykk vaffelrøre.

Ta ei spiseskje røre i midten i kromkakejernet. Klem sammen og tell til ti.

Denne oppskriften gir ca 100 kjeks. Så du kan fint halvere røra.

 

Gro Kristin <3

11 kommentarer
      1. Jeg har ikke prøvd å fryse den. Men den holdt seg god i flere uker i kjøkkenskapet 🙂 Hadde den i en kakeboks

            1. Det skal jeg gjøre. D ble utsatt til onsdag, kidsa ville noe annet i dag, men skal jernet smøres eller noe før steking?

            2. Jeg spraya på med sånn formfett innimellom. Men ikke nødvendig på gode jern..

    1. bra oppskrift ja. mange av de jeg stekte ble akkurat som den start kjeksen som var i salg.
      tror det kommer en del ant på jernet som blir brukt.
      de ble bedre å sprøere når jeg stekte dem ca 15-20 sekunder.
      takk for hjelp og oppskrift.

    2. Hei, har tenkt å prøve denne. Men ser at liste ingredienser på Start kjekt også inneholdt natron. Bruker dere ikke noe hevemiddel?
      Håper dere har signert på underskriftkampanje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg