Tjælknøl av elgstek, med min egen lille vri.

Fikk oppskrifta av ei innpå ei matgruppe..

Dette er vist noe som er vanlig i Sverige..

Dette var virkelig nydelig..

Her kan man nesten bruke det kjøttet man vil. Det mest vanlige er oksestek, elgstek eller annet viltstek..

Jeg har brukt 1,8kg elgstek..

Tok den opp frossen. Og lot den bare tine bittelitt. Akkurat nok til at jeg kunne dekke den med grovmalt pepper (min egen vri).

La den i en ildfastform om kvelden. Dekte formen og steken med folie  uten noe væske i formen. Satte den inni ovnen på 100 grader.

Lot den få stå der å kose seg I 10 timer.

Neste dag kokte jeg opp en blanding med

1,5 liter vann.

2 dl salt. Jeg brukte bare vanlig bordsalt denne gangen..

4 ss sukker

Trakk kjelen bort fra plata. La steken oppi. Lot den stå der uten lokk i 2 timer..

Nam nam.. Så nydelig godt pålegg… Litt sånn salt roastbiff  🙂

Utrolig godt med syltet løk på.. Som du finner oppskrift på her i bloggen min. Trykk på den blå skrifta under her 👇

Gro’s syltede rødløk.

Gro Kristin ❤

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg