Bringebær og sitronpuffer..

Dette er jo bare nydelig godt da.. 
Her lager jeg lager 2 former og smaker. Bringebærsmak og sitronsmak..
Nettopp for at det er så veldig godt 🙂 
Unga kaller det for marsmallows..


I dag ble dem veldig høye, neste gang tror jeg nok at jeg vil lage de lavere, så det blir lettere å stikke ut figurer. 

36 gelatinplater
2 dl vann

Legg gelatinplatene i kaldt vann, en etter en.. Putter du alle oppi sammen, så kleber de seg bare sammen og blir vanskelig å løse opp.

 **********

1kg sukker
3,5 dl vann
Bland vann og sukker i en kasserolle. Varm det forsiktig opp å rør til sukkeret er helt oppløst.

**********

Varm så opp gelatinrøra til gelatinen er oppløst, å du kan helle gelatinblandingen over i sukkerblandingen

 

**********

Så deler du røra i 3.. 3 dl i hver, og resten oppi miksmasteren..
Den ene delen av dem som ikke skal i mikseren, har du i ca 1/2 ts smaksessens.. Her kan du velge mellom flere smaker. Jeg syns bringebær og sitron er best.
Så tar du oppi noen dråper med farge..
Til bringebærsmaken syns jeg rød konditorfarge passer best. Men her også gjør du som du vil.

Det er en veldig store røre, så vi lager med 2 ulike smaker og farger. I dag har vi valgt blå farge og sitronsmak på den ene, og rød farge og bringebærsmak på den andre..

 

Men over til sukkergelatinblandingen igjen.. Du har som nevnt leger opp, delt røra i 3.. 
2 av delene har du tilsatt smak og farge..
Den siste delen har du i miksmasteren, der du tilsetter noen dråper med vaniljeessens.
Å mikser til det blir en hvit fluffy røre. Ja, nesten som eggehvite. Du pisker til den blir tykk og stiv..

Så har du halvparten av den røra med farge og smak i, oppi en form.


(Glemte å ta bilde da jeg kun hadde i det første laget med fargegele.. Men den ligger under der som dere ser.
Når dere leser videre nå, så skjønner dere resten av bildet her 🙂

Putt det inn i kjøleskapet, å la det stå der til det stivner såpass at du kan borti med fingeren, å det henger litt fast, så er den stiv nok..
Ta formen ut, å ha over den hvite vaniljefyllet/kremen..
Smør “kremen” utover over det fargede, og hell over resten av fargerøren oppå der igjen..

Så setter du det hele inn i kjøleskapet igjen..
Der kan det bare få stå til neste dag helst..

 

Å da kan du trykke ut figurer med små pepperkakeformer, eller andre type former om du har. Eller bare skjære dem i ruter.
Figurene legger du rett over i en skål med sukker.. Dette for at de ikke skal klebe seg fast i hverandre når du serverer dem..
Disse er også veldig gode å lage til julegodt..
Da er det rød og grønn farge som gjelder hos oss <3

Namme namme..

Gro Kristin <3

4 kommentarer
    1. Høres utrolig godt ut! 😀
      Vet du om de holder seg lenge?
      Så kan jeg evt. lage dette som en julegave! 😀

    2. Akkurat det aner jeg ikke..
      Men vil nok tro de holder seg en god stund iallfall.
      Det skal jeg teste ut.. Har så mye igjen av det jeg laga i helga, så jeg skal teste ut flere oppevaringsmåter jeg:)
      I glas, plast og papp.. I kjøleskap og kjøkkenskap.. 🙂
      Gro Kristin <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg