Nissemor’s perfekte juleribbe.

Vi liker jo gjerne ribbene forskjellig også. Hver sin smak..

Her hos oss liker vi den så mør og saftig, at bena bare løsner fra kjøttet..
Og det skal selvsagt være sprø svor..

Slik lager vi vår ribbe..

Ruter opp svoren i fine små ruter, på lillejulaften. 
Rutene har vi i samme rettning som beina ligger.
Det gjør det enklere å få fine stykker når man skal dele opp ribba til slutt..


Så strør vi på rikelig med maldon grovsalt, og grovmalt pepper.. Gnir dette godt inn i ribba, nedi sprekkene på svora.
Har folie over, å setter det i kjøleskapet, eller i et mørkt, kaldt rom. Gjerne rundt 10 grader.
(Men med slike milde vintre som vi har her på Østlandet, så har ikke det vært noen garanti å få til et så kaldt rom i vår bolig.
Så da måtte vi ta til takke med kjøleskapet)


Neste dag, juledagen. Da er det bare å kom seg opp på mårran ja..
Da setter jeg på ovnen på 150-160 grader.

Legger ribba med svoren ned i en stekepanne, har på litt vann, til litt opp på svoren.
Dekker til formen med folie.
Setter det inn i ovnen. Lar den få stå der å kose seg en time.. Fra ca kl 10-11 til kl 12.

Så tar jeg den ut av ovnen, snur ribba, å pakker inn toppen i folie. Altså, bare svoren..
Etterfyller med vann til 1/3 del opp på ribba. Og legger i noen laurbærblader.
Så skrur jeg opp varmen på ovnen på ca 180 grader..
Setter så ribba inn igjen..
Der får ribba stå å kose seg til kl er 15.. Altså, i 3 timer. 
Passer bare på å etterfylle formen for vann, så den ikke går tørr..

Kl 15, da tar vi av folien på toppen..
Å lar ribba stå inni til kl 16. Da skrur vi opp graderne til 200..
Så får den stå til vi ser at svoren er perfekt, ca 30-45 minutt..

Skulle vi være litt uheldig med svoren, så skrur vi på grillen i ovnen siste minuttene..
Men det er svært skjelden jeg har opplevd å måtte gjøre..


Ribba blir så saftig og mør. Kjøttet bare ramler av bena så fort du kommer borti med gaffelen..
Det var en gang jeg lagde ribbe til et julebord. Da kunne ene gjesten si at jeg hadde ødelagt jula hans for alltid, for aldri om han ville greie å lage like perfekt ribbe som meg.

Det tar jeg som en bekreftelse på at ribba mi er fantastisk god 🙂 

Vel bekomme <3

Gro Kristin <3  

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg