GODE KJØTTKAKER ER EN KUNST.

Jeg er ikke særlig glad i kjøttkaker i brunsaus..
Tok meg mange år å få til en oppskrift som jeg er fornøyd med.
Og siden kjæresten min ikke tåler egg, så var det noe jeg måtte ha med i tankene..
Nå har vi kjøttkaker nesten hver søndag til middag..
Ungene nesten reagerer om vi ikke har kjøttkaker en søndag..

Og veldig mange barn spør om når dem kan få komme å spise Grokjøttkaker igjen.

Etter lang tid klarte jeg å rote sammen en oppskrift, som jeg bare er så veldig fornøyd med.
Opplever også at alle som har smakt mine kjøttkaker syns dem er gode.
Ingen tørre sprettne kjøttkaker å få hos meg nei..

Oppskrift:
1 kjøttdeig
2 ss potetmel
1,5 dl melk
1/2 ts malt muskattnøtt
1 ts malt ingefær
salt og pepper

Bland alt og la det stå ca 10 minutt..
Lag gjerne en brunsaus, av mel og smør som brunes, for så å tilsette vann til passe tykkelse.
Tilsett en terning buljong, 2-3 laurbærblader i sausen..

Stek så kjøttkakene.. Stek dem rask, så dem får en fin brun stekefarge på hver side.
Ikke gjennomstek dem.
Ha dem så oppi sausen, å la dem trekke der til dem er ferdige..

Disse er enkle å lage, og smaker nydelig godt.

Serveres med potet, hjemmelaga brunsaus, grønnsaker, evt erterstuing eller kålstuning..

Nam nam..

Gro Kristin <3

#kjøttkaker #kjøttdeig #utenegg #middag #søndagsmiddag

8 kommentarer
    1. Syntes det er artig å se andre sine kjøttkake oppskrifter, det er liksom “hverdagsrett nr 1, og alle liker mors kjøttkaker best og alle har sin egen vri :))

    2. Var litt annerleders med meg, til min mors store fortvilelse. For jeg likte ikke kjøttkaker som barn..
      Sliter ennå med å like andres kjøttkaker..
      Men mine egne, dem er jo bare råååågode da.. hehe
      Men ja, det er rart derre. Tror kjøttkaker er det eneste jeg har brukt så mye tid på å finne en oppskrift jeg likte.
      Er liksom litt plikt å kunne lage gode kjøttkaker når man er mor selv..

    3. Hei 🙂 Jakter på kjøttkaker med “sprø” skorpe 🙂 Skal prøve oppskriften med et smil !! Takk for oppskrift 😉 Hilsen singelikkeflinknoktilålagemiddag 😉

    4. Prøvde denne oppskriften men hadde i tillegg oppi et halvt eggeglass med finhakket løk. De ble knallgode 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg